Krankšvester u Tvornici – puno više od puke vulgarnosti

Kako je stvarnost postala brutalnija, tako je i njen odraz monstruozniji. Krankšvester je upravo taj odraz…

Krankšvester u Tvornici kulture (Foto: Zoran Stajčić)

Tajna uspjeha hip hop dvojca Krankšvester (tj. trojca, jer pored MC-ija Setta i 3ki Stila tu je i DJ), ako se površno gleda, leži su tome što riječi „kurac“ i „pička“ spomenu 300 puta na jednom koncertu. Pa je sad to ona, u katolički moral neuklopiva, kombinacija koja privlači klince, kao što je to bilo u petak u Malom pogonu Tvornice kulture koji je bio ispunjen, rasplesan i uživljen u znoju kao i dva neumorna osječka MC-ija.

Naravno da je to sve samo ne zanemarivi dio, no ono što je najvažnije kod Kranšvestera jest da je to uistinu prvi pravi undergorund hip hop projekt koji ima čvrstu bazu fanova koja se i povećava. Zašto prvi pravi underground? Zato jer je na njihovom nastupu osjetno kako ne žele stati na kočnicu i ne žele zaigrati po pravilima koja bi im omogućila ulazak u mainstream medije. Sve do jedne, pjesme su im vulgarne, nema te radio stanice ili televizije koje bi to vrtjele. Previše je ‘pornografije’ u Kranšvesteru za sve medije, ali one površno gledane ‘pornografije’, one koja prva bode oči, bez obzira koji je kontekst cijele priče. Ali živimo u vremenu u kojem je vađenja izvan konteksta glavni posao medija. Zato je Krankšvester tu u potpunosti osiguran. Zadrške nema, izrečeno je sve što treba biti izrečeno, vokabularom kakvim je trebalo biti rečeno, no ono što izlazi kao krajnja poruka ‘na kraju dana’ puno je dublje seciranje društva nego se to čini na prvu loptu.

Sva ta silna vulgarnost samo je osigurač za sam Krankšvester da ne skrene sa svog zacrtanog puta. Time je situacija za Setta i 3ki Stila potpuno čista. Nema bespotrebnog zamaranja oko toga koji trik prodavati medijima za neki imaginarni proboj. Jednostavno je grupa taj kanal promocije odbacila. Krankšvester nije u medijima, ne želi biti u njima i time je strategija za budućnost prilično jasna – nema savijanja kičme i igranje igre s figom u džepu, zbog čega je prokrčen put ulaganju kompletne energije u scenske nastupe i pjesme. Upravo je ta ‘prokrvljenost’ glavni razlog zašto je Krankšvester sve više neodoljiv publici.

Ako bi se tvrdilo da su Sett i 3ki Stil sprdačina, kao jaka kontra tome ide činjenica da je zanatski to dovedeno do zavidnog nivoa. Njihov flow i međusobno nadopunjavanje su vrhunski. Oni su stvarno ‘rasturili Tvornicu’ kako su nekoliko puta tijekom koncerta izvikivali publici u petak. Nije to bila floskulasta poza, to je bila stvarnost. Bili su savršeno uigrani s DJ-em iza sebe i ta oštrina, režanje i energija bila je primjerice nemjerljiva s nastupom Generala Wooa koji se dogodio nekoliko mjeseci prije na istom mjestu, kojeg publika respektira u smislu kao što se respektiralo Johnnyja Casha prije nego je krenuo u odvikavanje od raznoraznih ovisnosti, jer bio je na pozornici to taj čovjek, ali nije bila i energija koja ga je učinila važnim.

Krankšvester u Tvornici kulture (Foto: Zoran Stajčić)

U tom smislu Krankšvester je ubitačna energija, neskrivena i oslobođena svake dvosmislenosti – jezik ulice koji stvari opisuje onakvima kakve one jesu, što, naravno, zvuči skandalozno u svakom trenutku. Ali u širem kontekstu gledano, može se zaključiti da živimo u društvu koje se baš i ne može nazvati normalnim, u kojem je ‘normalan’ pojedinac na svakom koraku žrtva idiotizma i sveopće anksioznosti. Pornografski Krankšvester se čini upravo kao ‘normalna’ reakcija koju ti ‘normalni’ u sebi zatomljuju hraneći buduće tumore i psihosomatske poremećaje. Krankšvester je kao i nekoliko jakih imena iz svog žanra slika stvarnosti u ogledalu, a kako je stvarnost postala brutalnija, tako je i njen odraz monstruozniji. Krankšvester je upravo taj odraz. U ovome trenutku, osobno ne znam ništa što je vulgarnije i kontroverznije od Setta i 3ki Stila na pozornici, a da to svakako ima smisla, tj. glavu i rep.

Možda je u nekoj bližoj prošlosti to što rade bilo ‘too much’, ali danas kad su TBF i Dubioza postali ziceri srednjestrujaških postaja poput Radija Antene, Krankšvester se pojavljuju u igri kao zdravi hip hop element koliko god se činio bolestan. Set i 3ki Still su u najboljem svjetlu kazano real niggaz, da ne kažem prave crnčuge. Pravi razlog za navečer ugasit televizor i otići među nagužvanu gomilu koja u transu složno izvikuje psovke koje su u međuvremenu postale refreni. Oni koji su se u petak zatekli u Tvornici to svakako mogu posvjedočiti.

Zadnje od Izvješće

Idi na Vrh