Marko Brecelj u Potepuhu – palivrag treće dobi

Marku je Brecelju vragolasto zaiskrio pogled i lice mu se obješenjački ozarilo kad mu je oko ponoći, pretkraj koncertnog nastupa na terasi zagrebačkog kafića Potepuha, prišao i nešto prišapnuo organizator zgode Toni Šarić. Brecelj je publici odmah priopćio kako je riječ o klasičnom pozivu da se koncert polako privede kraju, da ne bi došlo do ometanja javnog reda i mira.

  •  
  •  
Marko Brecelj (Foto: Nino Šolić)

Veseo trenutak zorno je pokazao kako slovenski orijaš regionalnog kantautorstva te pionir ovdašnjeg smislenog rocka na obuzdavanje i usmjeravanje odozgo i u trećoj dobi reagira refleksom palivraškog buntovnika, vazda spreman srednjim prstom podbosti autoritete. Ipak, dobro raspoložen, što je i sam poslije objavio, pristao je na suradnju te izveo samo još tri pjesme koliko mu je bilo sugerirano.

Uputa za privođenje kraju stigla je, nažalost, u nezgodan čas, baš kad se Brecelj, nakon razmjerno klimavog zagrijavanja, lijepo opustio, zaigrao, raspjevao i razurlao, kreativno malne razulario, kad je jednosatni nastup dobio dodatni zamah i naboj, onu zeru force i strasti koja dijeli poseban doživljaj od dobroga.

Šačica posjetitelja dobila je točno ono što od Brecelja mogu očekivati – rukovet pjesama koje nisu tek uhuugodna zabava, nego izazovno duhoviti svjetonazorni iskazi u kojima se osebujno sljubljuju humor i očaj, majstorski osmišljeni u ključu „nade bez razloga“, izvedeni uz električnu gitaru, zdušno, ozbiljno i proživljeno, u duhu eksperimentalnog, ritmički nepravilnog i odrješitog električnog bluesa. Otpjevane uglavnom na slovenskom, dijelom na „srbohrvaščini“. Amblematična „Parada“, crnohumorna romansa „Kod Ljube trovača“ i manje znana, sivomaslinasta „Jen, dva, tri“ zazvučale su posebno opako. Zamalo i „Bio si“, usred koje je pjevač, je li, zaboravio tekst. Supruga mu je, iz auditorija, pokušala došapnuti riječi, no nije ju čuo.

Ustaljena forma koncertnog profesionalizma Brecelja, dakako, ne zanima previše. Premda je riječ o ugledniku najvišeg umjetničkog ranga, iza kojega je višedesetljetna karijera – samostalna u raznim formacijama te s grupom Buldožer – on ni najmanje ne koristi zvjezdanu razlikovnu moć, već nastupa kao „jedan od nas“ koji, eto, za pasom ima nekoliko tuceta skladbi do kojih, s pravom, puno drži. Karizma je ipak tu, ali ne donešena i namrijeta, nego ona koju kreira ovdje i sada, ponajprije intelektualnom okretnošću, borbenim stavom i pogledom iz svoje perspektive, odnosno jakom individualnošću. Misliti svojom glavom. Propitkivati. Burkati, talasati, komešati. Ne nasjesti na šarene laže i zlatouste paralaže kojima smo okruženi uvijek i posvuda. Pokoja nesavršenost li pogreška u sviranju ili pjevanju stoga nije nimalo važna. Omaška je, štoviše, potvrda ljudskosti. Srdačan i nepretenciozan, jasno i čvrsto kritički opredijeljen, svagda naperen na agitaciju i umni megdan, imidža koji se doima mješavinom beskućnika, klauna, iskusnog starog bluesera i nemarnog uličnog svirača, odličan pripovjedač Brecelj publiku je šarmirao sitnim anegdotama iz vlastite, svježe i daleke, glazbene, političke i mekoterorističke prošlosti, da bi na kraju priopćio nazočnima da je dirnut i da se osjeća „prijatno“. „Prijatno je već vrlo isprana riječ, ali ako se kaže iskreno, onda još ima težinu i značenje,“ pojasnio je. Baš kao i njegove pjesme, zar ne?, koje, doduše, nisu isprane, ali jesu iskrene i imaju i težinu i značenje.

Nakon što mu je Toni Šarić predao dotad neuručenu nagradu-diplomu žirija DORF-a, u ožujku dodijeljenu filmu „Vremešni parazit ili tko je Marko Brecelj?“ (Priletni parazit ali kdo je Marko Brecelj?, 2013) Janeza Burgera, Brecelj je obećao da je neće izgubiti kao što je prije četrdesetak godina u vlaku izgubio nagradu Sedam sekretata SKOJ-a, dodijeljenu mu za prvi samostalni album „Cocktail“ (1974). U završnom je obraćanju odao da je dirnut prijemom ispred Potepuha i da tu večer proglašava trenutkom novih odnosa sa Zagrebom u koji mu je posljednjih dvadesetak godina bilo mrsko dolaziti. Obznanio je i da sklada niz bjelačkih duhovnih pjesama (od kojih nije izveo nijednu) koje će ga, nada se, odvesti u zarazno zaradnu budućnost, kao i da priprema akciju „Vojvodina moga uspjeha 40“, u povodu četrdesete godišnjice pobjede pjesme „Duša in jaz“ na festivalu Omladina u Subotici koji mu je, veli, bio prva odskočna daska.

Unatoč određenim tehničkim manjkavostima zvučne slike, bio je užitak nazočiti i srčanoj izvedbi prvorazrednih brojeva i osebujnoj energiji glazbenog gorostasa. Od srca se pridružujemo njegovim stremljenjima – kako onima zarazno zaradnima tako i onima da učestaju njegovi posjeti Zagrebu.

Breceljev zagrebački prevrat, dodajmo, zbio se u sklopu događaja zvanoga „DORF u gostima: Potepuh“, što će reći predstavljanja vinkovačkog Festivala dokumentarnog rock filma u zagrebačkom kafiću Potepuh, gdje je u subotu prije Breceljeva koncerta prikazan odličan slovenski dokumentarac „Vremešni parazit ili tko je Marko Brecelj?“, na ovogodišnjem, 8. DORF-u nagrađen posebnim priznanjem žirija, a prethodno, na Starigrad Paklenica Film Festivalu 2013. Nagradom za režiju, dok je u nedjelju, kad je nastupio Ivan Grobenski, prikazan američki dokumentarac „Glazba, život i vremena Granta Harta“ (Every Everything: The Music, Life and Times of Grant Hart, 2013) Gormana Becharda, što se može shvatiti i kao svojevrsno zagrijavanje za Hartove koncerte u Rijeci (Palach, 15. 10.), Splitu (Judino drvo, 16. 10.) i Zagrebu (Močvara, 23. 10.), a cijelo je vikendsko zbivanje urešeno izložbom fotografija Saše Huzjaka.

Marko, volimo te, dođi nam opet, što prije!

Potepuh, Zagreb, 27. rujna 2014.

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 kune.

Hvala vam.

1.00 HRK 5.00 HRK 10.00 HRK 20.00 HRK 50.00 HRK 100.00 HRK 200.00 HRK


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

  •  
  •  

Zadnje od Izvješće

Idi na Vrh
X