‘Nader i Simin se rastaju’ – iranski biser u lovu na Oscara

Iranski kandidat za nadolazeće Oscare – kompleksan, bolan i predivan film redatelja Asghara Farhadija.

'Nader i Simin se rastaju', 2011

Filmomanija je događaj kojeg ljubitelji filma nikako ne bi smjeli propustiti, no svaki drugi film B kategorije koji se prikazuje u nekom od multiplexa u preko nekoliko termina dnevno razvikaniji je od ove revije filmova koja se svake godine prikazuje u bivšem kinu Broadway, ili po novom – Cineplexxu.

Najnoviji filmovi Larsa von Triera, Wima Wendersa, braće Dardenne, Kaurismäkija, Nannija Morettija, Gusa Van Santa i niz drugih ostvarenja s najvažnijih filmskih festivala diljem svijeta prikazani su početkom listopada u sklopu 5. Filmomanije. Nažalost, svaka druga projekcija prikazana je u polupraznoj dvorani, iako se svaki film prikazao u tek 2-3 termina u cijelom tjednu revije. Ne radi se očito o profilu filmova jer ZFF, primjerice, nema takvih problema, iako nije prikazano ni upola toliko jakih naslova. Na istoj Filmomaniji prikazan je i ovogodišnji dobitnik Zlatnog medvjeda u Berlinu, a film možete od ovog tjedna pogledati u kinu Europa. Riječ je o iranskom kandidatu za nadolazeće Oscare, kompleksnom, bolnom i predivnom filmu Asghara Farhadija, „Nader i Simin se rastaju“.

Uvodna scena prikazuje nam Nadera i Simin (Peyman Moaadi i Leila Hatami), bračni par pred rastavom. Simin želi otići u inozemstvo, ne želi odgajati dijete u sredini u kojoj žive, želi bolji život za svoju kćer, ali i za sebe. Nader ne pristaje na postavljene uvjete, ne daje suglasnost i sudac odbija zahtjev. Par odluči živjeti odvojeno. Simin ostavlja obitelj i vraća se roditeljima, no kćer Termeh (Sarina Farhadi, redateljeva kći u stvarnom životu) je uvjerena kako je to privremeno i kako će se sve izgladiti. Rastrgana je između želje za majkom i majčine hladnoće i njenog odlaska; ostaje s ocem koji ne daje dopuštenje da dijete otputuje s majkom. U cijeloj drami, Farhadi oslikava i male drame unutar drame, a jedna takva je i ona koja se događa u unutarnjem svijetu inteligentne i osjetljive Termeh. Na svoja pitanja ne dobiva odgovore i prepuštena je samoj sebi, nema vanjske potpore u onome što proživljava u svojoj ionako problematičnoj dobi. Njena bol i njena ljutnja, iako skrivena u njoj, očita je kroz cijeli film.

Glavni razlog Naderovog odbijanja odlaska u inozemstvo je njegov otac koji boluje od Alzheimera i potrebna mu je cijelodnevna njega. Na prijedlog svojih prijatelja, zaposli Razieh (Sareh Bayat) koja će brinuti o njemu. Nakon početnih poteškoća i sukoba s vlastitim uvjerenjima, Razieh dosta negoduje, nije sigurna može li podnijeti sve što se od nje traži, no zbog novca ostaje. Muž je u velikim dugovima, imaju četverogodišnju kćer (s kojom svakodnevno dolazi na posao), a trudna je s drugim djetetom. Problem međutim nastaje kad se Nader jedan dan vrati s posla i nađe oca vezanog, a Razieh nije u stanu.

Farhadi uzima likove iz svakodnevnog života i oslikava ih jasno i precizno. Kao u svom prethodnom filmu, About Elly, postavlja naizgled jednostavnu životnu situaciju iz koje se razvija ozbiljna životna drama. Ne nameće ni temu ni problematiku; ona kao da se razvija sama od sebe iz samih likova i njihovih karaktera i stvarnih, opipljivih situacija, a napetost gradi upravo na takvim temeljima – različitostima među ljudima, opravdavanjima vlastitih postupaka, prebacivanjem krivnje i važnosti osjećaja krivnje. Ovdje nema fikcije; kao stvarni život, radnja teče polako, tiho i nepredvidivo: raste i pada, zapliće se, raspliće, a priča se gradi na postavci kako sitna i bezazlena laž može uzrokovati problem velikih razmjera pod kojim se miran život pretvara u noćnu moru i ruši poput kule od karata. Je li Nader znao da je Razieh trudna ili ne? Dalje>>

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh
X