Neil Young ‘Archives Volume II: 1972–1976’ – drugi toranj

Pozornost novog box seta iz arhive Neila Younga usmjerena je prema izrazito kvalitetnom razdoblju između 1972. i 1976. godine kada nastaju klasici njegovog opusa poput ‘On the Beach’, ‘Tonight’s the Night’ i ‘Zuma’.

Neil Young “Archives Volume II: 1972–1976”

Prošlo je jedanaest i pol godina otkako je Neil Young objavio prvi box set u nizu pod nazivom “Archives”, toranj od deset DVD/Blu-Ray diskova (ili osam CD-ova u drugoj varijanti) koji je sadržavao kombinaciju neobjavljenih snimaka s početka karijere ovog kanadsko-američkog glazbenika kao i neke prethodno objavljene albume uživo, a pokrivao je fazu sve do 1972. godine kad Young postiže veliki uspjeh hit pločom “Harvest”. Više od desetljeća je prošlo prije nego je dovršena i sljedeća faza projekta, drugi toranj jednakih dimenzija kao i prethodno izdanje, a ovo s pozornošću usmjerenom prema bitno kraćem, ali izrazito kvalitetnom razdoblju između 1972. i 1976. godine kada nastaju klasici Neilovoga opusa poput “On the Beach”, “Tonight’s the Night” i “Zuma”.

Desetljeće između dvaju tornjeva Young nije proveo besposlen, daleko od toga. Uz redovita nova izdanja koja objavljuje barem na godišnjoj bazi, Young je jednakom mjerom ili obilnije grabio i u svoju arhivu otkuda je vadio koncertne i studijske albume iz različitih faza, a neka od tih izdanja, prema receptu prvog box seta, postala su sastavnim djelom drugog toma serije “Archives” koje stiže na deset CD-ova i donosi 139 pjesama u ukupnom trajanju od gotovo devet sati.

Priča druge kolekcije nastavlja se točno tamo gdje je ona prve stala, tj. u razdoblju koncertnog albuma “Time Fades Away” koji Young snima s tadašnjim pratećim sastavom The Stray Gators koji su činili Ben Keith, Jack Nitzsche, Tim Drummond i Johnny Barbata. Prvi disk započinje s dvije prethodno neobjavljene studijske pjesme “Letter from ‘Nam” koja će novi život dobiti kao “Long Walk Home” s albuma “Life” iz druge polovice osamdesetih, te “Monday Morning”, ranom verzijom pjesme “Last Dance”. Young ove pjesme kao i narednu neobjavljenu verziju “The Bridge” izvodi sam s gitarom, dok mu se na narednima snimljenima dan kasnije priključuju i Stray Gators. Neke od pjesama s ovog diska nismo još imali priliku čuti “Come Along and Say You Will”, “Goodbye Christians on the Shore”), druge su ovdje u neobjavljenim verzijama (“Time Fades Away”, “The Loner”), dok su treće objavljene na albumu “Time Fades Away” (“Yonder Stands the Sinner”) ili kao B-strane singlova (“Last Trip to Tulsa”).

Drugi disk donosi lani objavljen koncert iz tog razdoblja pod imenom “Tuscaloosa” o kojem smo već pisali bez ikakvih izmjena u odnosu na izvorno izdanje, dok nas onaj treći vodi na sessione na kojima nastaje legendarna ploča “Tonight’s the Night” nastala kao plod razvaljenih karmina dvojici Youngovih suradnika, roadieju Bruceu Berryju i gitaristu Dannyju Whittenu koji su u kratkom vremesnkom razmaku umrli od posljedica predoziranja drogom. Mnoge od ovih pjesama tu su zatupljene u istom obliku kao na slavnoj ploči, no među njima će se naći i dosad neobjavljene verzije pjesama “Speakin’ Out” i “Everybody’s Alone”, kao i izgubljena pjesma s kantautoricom Joni Mitchell, “Raised on Robbery”, koja predstavlja najveće otkriće ovog diska. Četvrti disk je koncert iz iste faze snimljen u Roxy Theatreu i, uz iznimku ovdje dodane “The Losing End”, u istom obliku objavljen kao samostojeći album “Roxy: Tonight’s the Night Live” prije dvije godine.

Peti disk nazvan “Walk On” grabi najviše sa sessiona na kojima nastaje remek-djelo “On The Beach” i ponovno najvećim dijelom donosi pjesme u obliku u kojem su izvorno objavljene, uz iznimke novih verzija pjesama “Bad Fog of Loneliness” i “Traces”, te dosad nepoznate obrade engleske narodne balade “Greensleeves”. Okorjelim fanovima više će pažnju zaokupiti diskovi poput onog nazvanog “The Old Homestead” koji su u cijelosti sastavljeni od nepoznatih vezija pjesama snimljenih 1974. godine i onih dosad službeno neobjavljenih poput primjerice “Homefires” koja je puštena kao svojevrsni najavni singl box seta. Manje će pak napeto djelovati recimo “Homegrown“, album koji je ranije ove godine objavljen kao zasebno izdanje.

Kao što je bio slučaj s “Tonight’s the Night” i “On The Beach”, jedan cijeli disk posvećen je i sessionima za album “Zuma” snimljen 1975., premda se na njemu može pronaći nešto više novih verzija pjesama nego na spomenutima. Deveti disk nazvan “Look Out for My Love” donosi pjesme iz 1975. i 1976. koje će u ovim ili drugačijim verzijama pojaviti na nekim albumima u budućnosti kao što su “American Stars ‘n Bars” i “Comes a Time”, no najvećim dijelom ipak na ploči “Long May You Run” koju Young snima sa svojim suradnikom Stephenom Stillsom. Posljednji disk donosi isključivo neobjavljene pjesme snimljene na koncertima u londonskom Hammersmith Odeonu i tokijskom Nippon Budokan Hallu u ožujku 1976. godine.

Dakle više od deset godina čekali smo drugu kolekciju iz Youngovih arhiva, a s njom mogu biti zadovoljni fanovi koji su ipak dobili pozamašan dio stvari koje prethodno nisu čuli. S obzirom na velik obujam kolekcije, cijena koja joj je određena nije niska pa je teško zamisliti da će je kupovati publika koja ne čini bazu Youngovih žestokih obožavatelja. S druge strane, ti isti zagriženici vjerojatno su već kupili sva pojedinačna izdanja iz ove kolekcije pa se ona mogu činiti suvišnima u tornju. Bez obzira na to “Archives Volume II” je impozantno izdanje koje otkriva širi kontekst svakog od svojih prethodno raštrkanih poglavlja i pruža neupitan užitak svojim velebnim trajanjem ispunjenim pjesmama iz jednog od najkvalitetnijih razdoblja dugačke karijere kanadskog barda.

Ocjena: 9/10

(Reprise / Dancing Bear, 2020.)

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh
X