Ovaj tjedan objavljene su nominacije za ovogodišnju nagradu Oscar, pa donosimo pregled nominiranih ove godine u kategoriji najboljeg filma. Najviše nominacija skupio je ‘Joker’, na kladionicama trenutno najbolje stoji ‘Once Upon a Time in Hollywood’, ali pripazite na igrače iz sjene koji bi mogli oteti show, a to su ‘1917’ i ‘Parasite’. Složili smo listu devet naslova nominiranih za najbolji film, poredanih od najgoreg do najboljeg prema našem ukusu.
9. “Little Women”
Oni koji Akademiji spočitavaju neuključivanje žena u utrku za Oscar za najbolju režiju redovito ističu ime redateljice i scenaristice Grete Gerwig kao primjer žene koja se trebala naći između pet veličanstvenih u toj kategoriji. No, ruku na srce, ni “Little Women” se nije trebao naći među devet najboljih filmova i to upravo zbog redateljskih i scenarističkih postupaka koji ga čine daleko slabijim od nekih njezinih prethodnih uradaka (poput prije dvije godine također nominiranog “Lady Bird”). Gerwig priču omiljenog američkog romana za djevojke iz pretprošlog stoljeća izlaže nelinearno, a budući da se radnja zbiva u razmaku od sedam godina, počesto je onima koji knjigu ne poznaju isprva teže pohvatati kada se koji fragment odvija u odnosu na prethodni, no pogotovo smeta neprirodan “flow” scenoslijeda u kojem emocionalni vrhunci slijede u neobičnim ritmovima pa dobivamo dojam kao da je netko u jednom trenutku zaspao pri montaži i onda naglo odlučio zbrzati posao i završiti film.
8. “The Irishman”
Kriminalistička saga Martina Scorsesea o mafijaškom ubojici Franku Sheeranu i Jimmyju Hoffi išečkivana je i uvelike dočekana kao redateljev labuđi pjev, veliki povratak u žanr koji je definirao i obiteljsko okupljanje glumačkih velikana Roberta De Nira, Ala Pacina i Joea Pescija, koji su ujedno i najveće zvijezde mafijaških krimića u povijesti. Netflix je majstoru dao otvorene ruke da snimi film kakav hoće, a s tri i pol sata trajanja Scorsese je snimio nešto više nalik na miniseriju nego oskarovski film. Iako je isprva glasio kao prvi pretendent na ovu nagradu, šanse su mu s pravom sve manje kako vrijeme odmiče. Uz neke standardne boljke svih filmova s predugim trajanjem i cijeli niz pokušavanja zatvaranja filma kakav nismo vidjeli još od “Povratka kralja”, jedan od najvećih problema “The Irishmana” jest u korištenju specijalnih efekata za pomlađivanje glumaca kako bi mogli odigrati likove u raznim fazama njihova života. Ti efekti ne djeluju sasvim uvjerljivo, likovi izgledaju neautentično, a još je gore što na taj način ograničavaju svoja tri glavna glumca u glumi, ne prenose im izraze lica u potpunosti i zapravo štete općem dojmu njihovih izvedbi. Akademija to očito nije doživjela na taj način budući da su i Pacino i Pesci nominirani za najboljeg sporednoga glumca.
7. “Jojo Rabbit”
Taika Waititi snimio je nekoliko sjajnih urnebesnih filmova kao što su “What We Do in the Shadows”, “Hunt for the Wilderpeople” i “Thor 3”, ali pažnju Akademije privukao je s “Jojo Rabbit”, satiričnom dramu o zaljubljenom dječaku za vrijeme Trećeg Reicha koji želi biti nacist te ima imaginarnog prijatelja Adolfa kojeg igra sam redatelj. Film pokušava balansirati između otkačenosti pristupa i ozbiljnosti teme, no nažalost u konačnici ne uspijeva biti ni dovoljno ozbiljan, niti smiješan. Iako je skupio priličan broj nominacija, njih čak šest, teško je pronaći kategoriju u kojoj bi se “Jojo Rabbit” mogao nadati potvrdi. Osobno bih navijao za nj tek za najbolju kostimografiju, ali i ovdje ima opasnu konkurenciju u “Once Upon a Time in Hollywood” i “Little Women”.
6. “Ford v Ferrari”
Ova sportska drama snimljena prema istinitom događaju o dizajneru automobila Carrollu Shelbyju i trkaču Kenu Milesu za razliku od ostalih u utrci za najbolji film nije skupila previše drugih nominacija već samo njih četiri, od čega su dvije u kategorijama zvuka. No za razliku od nekih drugih pretendenata uspjela je ugrabiti veoma važnu nominaciju za najbolju montažu, pa čak je i jedan od glavnih favorita da je potvrdi i Oscarom. Tehnički prilično blizu savršenstvu, s toplom pričom i napetim utrkama, ovaj film Jamesa Mangolda pripada kategoriji onoga što se popularno naziva “Oscar bait”. Možda najviše čudi to da su nominacije izmakle glumačkim zvijezdama ovoga filma, Mattu Damonu i pogotovo Christianu Baleu. Ali potonji je ionako gotovo svake godine u igri za Oscar, možda ni njemu ne škodi da netko drugi uskoči i odvozi jedan krug umjesto njega.
5. “Joker“
“Joker” Todda Philipsa ulazi u igru s najviše nominacija, njih čak jedanaest. Iako je kritika bila vrlo podijeljena po pitanju ovog filma, izgleda kako je skupio dovoljno naklonosti da se pozicionira u mnoge kategorije. Joaquin Phoenix tako je postao i glavnim pretendentom za Oscar za najboljega glumca, a ako ga i osvoji pravit će društvo pokojnome Heathu Ledgeru koji je za istu ulogu u Nolanovom “Vitezu tame” posthumno nagrađen za sporednu ulogu. No najviše nominacija ne znači nužno i status favorita u glavnoj kategoriji. Čini se kako je jednako onih koji su ga voljeli koliko i onih koji su ga mrzili, što zbog sustava glasovanja u ovoj kategoriji otvara put nekim drugim kandidatima iz sjene kao što je bio slučaj na više dodjela u posljednje vrijeme.
4. “Once Upon a Time in Hollywood“
Quentin Tarantino još nikad nije osvojio Oscar za najbolji film, a kako stvari trenutno stoje, izgleda da nikada nije bio bliže tome nego ove godine. Na stranu sad da “Once Upon a Time in Hollywood” možda nije bolji od većine prethodnih naslova s kojima se natjecao na dosadašnjim dodjelama. Njegova oda šezdesetima je u ovom času u ulozi favorita. Ali dovoljno se prisjetiti da su isto tako redom favoriti u posljednje vrijeme bili “Roma”, “La La Land”, “The Revenant” i drugi nisu slavili u večeri dodjele. Jedino što je sigurno jest da u ovoj kategoriji više ništa nije sigurno.
3. “Marriage Story”
Netflixov film koji snažnim izvedbama nose Adam Driver i Scarlet Johansson kao i odličan scenarij koji potpisuje redatelj Noah Baumbach dirljiva je priča o kraju jedne ljubavi i svemu onome što za njom ostaje. Duhom podsjeća na neku osjećajniju verziju kakvoga filma Woodyja Allena, a uz drugi Netflixov hit, “The Irishman” u početku je ovogodišnje oskarovske utrke držao poziciju glavnog favorita koja se s vremenom, baš kao i ona Scorsesejeva pomalo ispuhala, pa je Baumbach u konačnici ispao i iz kombinacije za najbolju režiju umanjivši tako i šanse za “Mariage Story” u glavnoj utrci. Šteta, jer za razliku od većine drugih filmaša u ovogodišnjoj podjeli, Bambauch je u vrhuncu forme, no ako u njemu ostane, nema dvojbe da ćemo ga češće susretati na dodjelama, a vjerojatno će jednom i dočekati svoj dan i pobijediti.
2. “1917”
Ratni spektakl oskarovca Sama Mendesa zasluženo je odnio Zlatni globus za najbolju dramu i u ulozi je favorita za Oscar za najbolju režiju i nemoguće je ostati neosupnutim gledajući kako su britanski redatelj i njegov genijalni direktor fotografije Roger Deakins ovu dramu smještenu na bojište u Francuskoj za vrijeme Prvoga svjetskog rata uredili da izgleda kao da je snimljen u dva neprekinuta kadra. Osim kod kritike, film je postigao i velik uspjeh na blagajnama, što samo učvrščuje njegovu ionako dobru startnu poziciju u ovoj trci.
1. “Parasite”
Još nikad u povijesti dodjela Oscara film na nekom jeziku koji nije engleski nije osvojio nagradu za najbolji film. Najbliže tome verojatno je došla “Roma” lani, ali čini se da je tom filmu više presudila činjenica da je nastao u Netflixovoj produkciji, budući da Akademija preferira filmove koji se gledaju u redovnoj kinodistribuciji. No, sva pravila vrijede do prvi put kada više ne vrijede, pa se stoga nemojte začuditi ako ove godine pobijedi “Parasite”, južnokorejski satirični triler Bong Joon Hoa koji nevjerojatno precizno progovara o stanju ljudskog duha u novom stoljeću, klasnoj nejednakosti i ovisnosti o tehnologiji, između ostalog. “Parasite” nije samo najbolji film u ovoj konkurenciji već i neupitno najbolji film godine. Možda nije skrojen po mjeri svakoga glasača Akademije, ali velika je vjerojatnost da bi upravo on ili “1917” mogli skupiti dovoljno drugih i trećih mjesta na glasačkim listićima da prebace do prvog mjesta i pobjede ove godine.