Taj Mahal & Ry Cooder ‘Get on Board’ – Brownie i Sonny zauvijek

Album koji zvuči kao obiteljsko okupljanje na kojem dvojica starih drugova potpuno opušteno izvode pjesme na kojima su odrasla; mnogo je tu smijeha i veselja, zaigranosti i zabave.

  •  
  •  
Taj Mahal & Ry Cooder – Get on Board

Prošlo je sedamdeset godina otkako su legende Piedmont bluesa – stila koji kombinira gospel, folk, blues, country i ragtime – slijepi usnoharmonikaš Sonny Terry i hromi gitarist Brownie McGhee na etiketi Folkways Records objavili ploču “Get on Board” podnaslovljenu “Negro Folksongs by the Folkmasters”, opuštenu kolekciju od devet što duhovnih, što svjetovnih pjesama i tako pokrenuli plodonosnu diskografsku suradnju koja će potrajati puna dva desetljeća. Njihovu glazbu karakterizirala je opuštena atmosfera u kojoj su cvjetali melodični napjevi praćeni Terryjevim virtuoznim stilom sviranja usne harmonike, a snimke koje su snimili skupa nadahnule su cijele generacije blues izvođača koje su odrastali slušajući ih.

Među takvima bio je i Ry Cooder, mladac iz Kalifornije koji će odrasti u jednog od najcjenjenijih gitarista druge polovice 20. stoljeća,  ačije ime će praktički postati sinonimom za zvuk slide gitare. Među takvima bio je i pet godina stariji Henry St. Claire Fredericks Jr., blues kantautor i gitarist koji će slavu steći pod imenom indijskog mauzoleja kao Taj Mahal. Sudbina je ovu dvojicu spojila kada su 1965. zajedno zavirali u kratkotrajnoj grupi Rising Sons, a Cooder će se kao gitarist pojaviti i na Mahalovom eponimnom prvijencu iz 1968. godine. Iako su kroz desetljeća njegovali prijateljstvo, neće zajedno objaviti album sve do ovih dana kad su posegli za pjesmaricom koja je toliko utjecala na obojicu.

Iako suvremeni dvojac za potrebe novog albuma doslovno prepisuje naslov ploče Terryja i McGheeja, “Get on Board”, kao i dizajn naslovnice s istim rasporedom fotografija i fontom, ploča Coodera i Mahala nije kopija izvornog izdanja. Svega tri od devet pjesama s originala naći će se na novom albumu. Među njima je zatvorski napjev “The Midnight Special” koji će postati najpoznatiji u izvedbi Creedence Clearwater Revivala, a koji je Lead Belly prethodno snimio u kaznionici tridesetih, baš kao i radničku pjesmu “Pick a Bale of Cotton”, također prisutnu na oba albuma.

Treća je zajednička točka duhovna “I Shall Not Be Moved” koja će postati himnom pokreta za ljudska prava u šezdesetima, a sve ostale pjesme koje su Cooder i Mahal obradili potječu s drugih ploča Terryja i McGheeja. Među njima se posebno ističu “Hooray Hooray” koja je odbarana za prvi singl, gospel broj “What a Beautiful City” (u drugim izvedbama zabilježavana i kao “Twelve Gates to the City”), te zaigrana “Cornbread, Peas, Black Molasses”. Cooder na ovim pjesmama preuzima Brownijevu gitarističku zadaću, dok Mahal vješto reproducira Terryjev puhački stil, no aranžmani nisu doslovce prepisani, a na nekim pjesmama poput “Packing Up Getting Ready to Go” zvuče čak i gotovo suvremeno.

Kao što se starješinama bluesa na njihovoj ploči priključio i treći član, Coyal McMahan koji je držao ritam marakama, tako se i mlađem paru kao suradnik na basu i udaraljkama pridružuje Ryev sin Joachim Cooder u čijem je dnevnom boravku album i snimljen. Moderni “Get on Board” upravo i zvuči kao obiteljsko okupljanje na kojem dvojica starih drugova potpuno opušteno izvode pjesme na kojima su odrasla; mnogo je tu smijeha i veselja, zaigranosti i zabave. Snimka je sirova kao i ona na izvorniku, Cooder bi tu i tamo dosnimio malo svog prepoznatljivog slidea, no pjesme su uglavnom zabilježene upravo onako kako se i cijelo stoljeće izvode, pjevane u društvu u pratnji gitare i, najvažnije od svega, u dobrom društvu.

Ocjena: 8/10

(Nonesuch, 2022.)

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 kune.

Hvala vam.

1.00 HRK 5.00 HRK 10.00 HRK 20.00 HRK 50.00 HRK 100.00 HRK 200.00 HRK


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

  •  
  •  

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh
X