‘Another Round’ (‘Druk’) – bolje biti pijan nego star

Film prati dogodovštine četvorice sredovječnih srednjoškolskih profesora čiji životni polet je splasnuo pod bremenom nedovoljno nadahnjujuće svakodnevnice, pa novu iskru pronađu u iskušavanju teorije koju je prije dvadesetak godina iznio norveški filozof Finn Skarderund ustvrdivši da se čovjek rađa s pola promila alkohola u krvi premalo.

Another Round (Druk)

Danski redatelj Thomas Vinterberg i najveća glumačka zvijezda njegove domovine Mads Mikkelsen 2012. su udružili snage i snimili napetu dramu “The Hunt” (u izvorniku “Jagten”) o vrtićkom odgajatelju koji postaje žrtvom masovne histerije nakon što bude lažno optužen za seksualno zlostavljanje djeteta iz svoje grupe. Mads je iste godine odnio nagradu za najboljeg glumca na festivalu u Cannesu, a sam film je iduće godine nominiran za Zlatni globus u kategoriji stranog filma te godinu dana kasnije osvaja i nominaciju za Oscar u istoj kategoriji gdje gubi od talijanskog filma “The Great Beauty” (“La grande bellezza”) Paola Sorrentina.

Vinterberg zatim snima dva filma na engleskom jeziku, solidnu adaptaciju romana Thomasa Hardyja “Far From the Madding Crowd”, te vojnu dramu “Kursk” o katastrofi podmornice iz naslova, a između njih i manje zapaženi “Kollektivet”. Sada se nakon osam godina vraća uspješnom receptu u kojemu je Mikkelsen glavni sastojak i snima “Another Round” (“Druk”). Tematikom ipak lakši od njihove prethodne suradnje, novi film se već pozicionirao u sezonu nagrada velikim trijumfom na dodjeli European Film Awards, u žargonu poznatom kao “europski Oscar”, gdje osvaja nagrade u svim glavnim kategorijama: film, režija, glavni glumac i scenarij.

Film prati dogodovštine četvorice sredovječnih srednjoškolskih profesora čiji životni polet je splasnuo pod bremenom nedovoljno nadahnjujuće svakodnevnice, pa novu iskru pronađu u iskušavanju teorije koju je prije dvadesetak godina iznio norveški filozof Finn Skarderund ustvrdivši da se čovjek rađa s pola promila alkohola u krvi premalo. Njihova ideja svodi se na to da održavaju stanje pripitosti tijekom dana (prema receptu Ernesta Hemingwaya prestaju piti u večernjim satima kako bi održali sposobnost funkcioniranja u jutarnjim satima) i bilježe rezultate. Isprva se čini kako im mala doza pića dopušta da se zbliže sa svojim učenicima i obiteljima, postaju opušteniji i ugodniji i sve upućuje na to da Skarderund nije bio u krivu. Budući da su rezultati pozitivni, momci odluče provjeriti što će biti ako se doza poveća. Naravno, kako to već ide u životu svakog alkoholičara, stvari će ubrzo izmaknuti kontroli i neke od posljedica bit će tragične.

Iako glumci na samome setu nisu bili pijani, pripreme koje su obavljali za snimanje bile su okupane dobrom dozom alkohola kako bi se intoksiciranost prirodno prenijela na filmu. Mikkelsen otkriva i da su nadahnuće za sekvence teškog pijanstva tražili u snimkama pijanih Rusa na YouTubeu. Isto tako, Vinterberg koristi zanimljiv redateljski trik u “pijanim” scenama kad se kamera počne malo ljuljuškati i tresti kako bi stvorila osjećaj blage nestabilnosti protagonista u stanju pripitosti, a rezultat je uspješan iznad svih očekivanja. Jednako opijajuća je i završna scena u kojoj Mads izvodi ludi ples i koja bi zasigurno zaslužila nagradu za najbolji kraj filma ove godine kad bi se ista dodjeljivala. Štoviše, film bi mogao biti i popraćen upozorenjem za liječene alkoholičare jer gotovo sigurno u mozgu stvara efekt sličan pripitosti, a nedvojbeno i želju za barem čašicom žestokog.

“Another Round” možda najviše odiše atmosferom slavnih britanskih feelgood dramedija devedesetih, a Mikkelsen nosi film svojom urođenom karizmom koja otkriva zvijezdu velikog kalibra koju pritom bez problema možemo vidjeti i kao nezamjetnog učitelja povijesti koji pasivno promatra kao mu vlak života odmiče. Njegova sjajna izvedba nažalost će teško europski Oscar pretvoriti u onaj američki, ali sam film bi trebao ponovno ući u utrku za najbolji međunarodni uradak.

Ono što ostaje donekle nedokučivo jest što nam zapravo Vinterberg želi poručiti o alkoholiziranju. Njegova poruka sigurno nije moralistička – da je alkohol loš – niti je afirmativna, budući da jasno pokazuje stravične posljedice pretjerane konzumacije do koje mora doći nakon što se tijelo privikne na stalnu dozu. Najgore bi bilo kad bi poruka glasila da je “alkohol koristan ako ga se konzumira umjereno”, no srećom Vinterberg nije toliko konzervativan. Čini se da je njegova teza možda najbliža slavnoj zdravici Homera Simpsona koji pije u čast alkoholu – “uzroku i rješenju sviju životnih problema“.

Ocjena: 8/10

(Zentropa, 2020.)

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh
X