Novi album zagrebačkog benda Porto Morto uspio je iznova definirati pop. Iako njegovo ‘pitko’ svojstvo inače govori da nije toliko vezan za prostor i trenutak u vremenu koliko za formu, ‘Portopop’ odaje počast asfaltu metropole unutar strukture pop pjesme.
Apologeti žanra zasigurno ne znaju što bi s ovim albumom. Ovdje se nađe sve pod suncem – svaka vrsta gitarskog izričaja, umjerena doza moderne sintetike, pravilni i nepravilni ritmovi, zgužvani toliko da dišu sasvim nesmetano. Radi se, dakako, o prirodnom putu jednog, prije svega ozbiljnog sastava, onog koji nije opterećen zvučnim smjernicama i jedino mari za terapijski učinak onoga što će pustiti u svijet. Možda se čita pomalo apstraktno, ali ovo je prvi album Porto Morta koji nije nimalo sebičan. Apsolutno je lišen ikakvog ega – barem što se tiče konačnog produkta – ranjiv je, iskren, destiliran i s najmanje pretenzije.
Naravno, nije lako govoriti o Porto Mortu bez da se dotaknemo JeboTona, kolektiva zagrebačkih glazbenika koji je iznjedrio cijelu generaciju glazbenika i u čijim se mračnim kutevima događa svaki, pa i najmanji zvučni progres zabilježen u proteklom periodu. Pobrinuo se kultivirati različitost, sinergiju, suradnju i kreativnu potporu koja je – direktno i indirektno – otvorila široka vrata “Portopopu”.
“Portopop” je ugledao svjetlo dana u (nadajmo se) nekakvom polufinalu borbe s globalnom pandemijom koja je mnogima izobličila, ako ne i skoro potpuno izbrisala društveni drive. Stoga je zanimljivo promatrati njegovu društvenu dimenziju – stječe se dojam da protagonist gotovo pa nikad nije sam, a čak i onda kada jest, uzima niski start i priprema se za primanje drugih u svoj svijet. To se odražava na materijal kao takav – neprirodno ga je slušati u sobi, sam. Kolektivitet daje potpuno iskustvo. Devet pjesama s pet interludea vode nas kroz uspone i padove ljudske svakodnevice, kroz intimne odaje naše svijesti i podsvijesti, uvažava marginu ljudske misli i sve to zaokruži s određenom dozom poniznosti.
Singlovi “Čekam ih”, “Vrijeme je za čilanje” u suradnji sa Stilom i “Fatamorgana” najavili su “Portopop” i postavili slušateljska očekivanja na primjerenu razinu – sad znamo kako zvuči album, i svaki od singlova postavio je jednu adekvatnu referentnu točku. “Fatamorgana” je čini se, najbolje prošla – što zbog spota, što zbog blagog namakanja prstiju u nekakvu inačicu trapa. “Čekam ih” najviše nalikuje prijašnjem materijalu i možda bi stajala nešto bolje kao zasebni single između dva albuma, iako, kao puka najava – našla se tamo gdje se naći trebala. Singlovi su dio raskošnog imaginarija jednako kao i skitovi, kao i svaki komad zvuka na albumu – i konkretno, s ovim materijalom se stječe dojam kako se ništa ne smije zanemariti, izbaciti ili preskočiti.
“Portopop” je neugodan. Privlačan je baš zato što je neugodan. Iako se, ponavljam, radi o prirodnom putu za Porto Morto, album namjerno izuje svakoga iz udobnosti vlastitih cipela. Usudio bih se reći – dugo vremena na prostoru Hrvatske nije svanulo ovakvo žarko sunce. Eksperiment, ali eksperiment za puno više pari ušiju. Pop, ali pop u kojem se neće svi naći. Porto je napravio puni krug, i sada počinje njegov pravi put. Uspravno, živahno, u dosadašnjem duhu.
Ocjena: 8/10
(Jeboton, 2021.)