Jučerašnje ukazanje bagera na parkingu Studentskog centra i spontana reakcija građana u vidu prosvjeda živim zidom radi prijetnje rušenjem jednog nematerijalnog subkulturnog dobra najnoviji je vrući krumpir koji se nakezio u brk zagrebačkog gradonačelnika, osobe s najljepšim obećanjima kad je riječ o izgradnji boljeg svijeta, odnosno najboljom računicom kad je riječ o građenju parkinga i garaža.
Autora projekta Sergeja Vutuca i Art of Asphalt kolektiv i ne treba posebno predstavljati. Ovaj hrvatsko-njemački umjetnik nastanjen u Heilbronnu kraj Münstera svoj je rad inspiriran skejterskim svjetonazorom predstavio kroz fotografiju, post-dramsko kazalište, kao i galerijske instalacije, dok su pred njim izložbe u Londonu, Berlinu i Tokiju, uz prošlogodišnji nastup na Documenti u Kasselu. Dovoljno je obazrijeti se preko ramena i uvidjeti da je od 2007. godine naovamo, scena ulične umjetnosti u Zagrebu doslovno buknula. I to zahvaljujući i community instalaciji Skulptura, izgrađenoj od otpadnog građevinskog materijala s ruševina na Savskoj cesti.
U procesu njene izgradnje kao osnutka nove društvene platforme sudjelovali su skejteri svih generacija, pored pisca Daniela Belea, o kome je snimljen i biopic Vajt’ Nikole Strašeka. „Perverzno skupi skate parkovi (u svijetu – op. aut.) postali su poligonima stvaranja novih role modela mladih koji će uz pjesmu skateboarding industrije plesati sve dok njihova pjesma na jukeboxu ne prođe, odnosno dok im iPadi ne potroše baterije“, izjavio je Bele za portal SEEbiz, te dodao, „Skejteri su tijekom godina na SC-u gradili ne spomenik kulture, već spomenik svojim idealima o neuklapanju, ali kreativnom otporu prema svemu onome što ih je u vlastitoj skate okolini, a potom i okolini nakaradne hrvatske stvarnosti ispunjavalo gorčinom“.
Kroz ovu su se priču prepoznali i zatim počeli predstavljati mnogi mladi generacijski umjetnici čiji izraz penetrira u polje skejterskog izraza. Osnivanjem udruga i parainstitucija, a o specijaliziranim medijima da se i ne govori, posljednjih godina zagrebačka je scena postala prepoznatljiva u čitavom svijetu. Dugogodišnji rad na kulturno umjetničkom programu vezanom uz samu skulpturu doprinijeo je i Studentskom centru u Zagrebu status kulturnog žarišta ove urbane subkulture i to na svjetskoj mapi.
Naime, suvremeni kritičari urbanizma i arhitekture, upravo u skateboardingu vide kariku koja nedostaje apstrakciji hiperestetiziranih prostora, jer im svojim inventivnim figurama podaruju uporabnu vrijednost o kojoj sami graditelji često nisu ni sanjali. Pa je tako razumljiv i međunarodni odjek na vijest o pokušaju rušenja ‘balkanskog Burnsidea’, kako su ranjenika bagerskih lopata i spekulacije o tucet novih parkirnih mjesta u hladu SC-a krstili specijalizirani svjetski mediji, od Trashera do Confusiona čija uredništva su danas poslala prosvjedna pisma na Grad Zagreb. Burnside u Portlandu je jedno od referentnih mjesta globalne skate scene, koje je od „no placea“ postalo subkulturnim žarištem na kojem je višekratno snimao i jedan Gus Van Sant.
Sam Vutuc o ‘Skulpturi’ je izjavio: „Interakcija lokalnih skejetra i internacionalnih umjetnika pri gradnji i oblikovanju objekta u ‘socijalnu skulpturu’ predstavlja simbiozu urbanog razvoja društva, ali i refleksiju na pitanje koliko se moderni čovjek udaljuje od prirode”. U svojoj izjavi za javnost koju vam premijerno donosimo, ističe kako je ovaj objekt izravno potaknuo izgradnju Beton Hausa u Berlinu, kao i razvoj objekata Pumpa u Postojni. “Pogođen slabom komunikacijom i gradskim odlukama, ali ugodno iznenađen burnom reakcijom građana nadam se da će nadležni pronaći vremena da razumno sagledaju i priznaju javnu kulturnu potrebu za ovakvim umjetničkim projektom i da će čitav ovaj kaos završiti u korist Grada Zagreba i Hrvatske kao nove članice Europske unije”.