Steve Lacy ‘Estilhacos, Live in Lisbon’ – opori humor flaneura rebelijanske epohe

Sopran-saksofonist Steve Lacy, Njujorčanin, u zanimanje glazbenika zakoračio je kao tinejdžer kroz široka vrata diksilenda, da bi 22. veljače 1972. sa svojim kvintetom u lisabonskom Cinema Monumental opjevao labuđi pijev Salazarove fašističke diktature. Dobro, led je probio kontrabasist Charlie Haden, jer je s kvartetom Ornettea Colemana u sklopu europske turneje jazz festivala u Newportu u Lisabonu par mjeseci ranije pjesmu ‘Song For Che’ najavio posvetom oslobodilačkim pokretima Angole, Gvineje i Mozambika. Epilog: zadržan je na policiji i pušten tek na zahtjev američkog veleposlanika.

Steve Lacy 'Estilhacos, Live in Lisbon'

Odnos etike, estetike i politike kao veliki se zamašnjak provlači čitavom biografijom ere u kojoj su free-džezeri stvarali rebelijanski soundtrack, pa si dopuštamo reći da bi duhu vremena vjernije bilo da je na soundtracku filma „Der Baader Meinhof Komplex“ bilo više mjuze, jer što s tim imaju Deep Purple, Bob Dylan i Janis Joplin i rifovi koje znaju već mačke na vrućem limenom krovu? Mislim, je li to film o RAF-u ili nije? Je li Broetzmannov nadimak bio Machine Gun ili što?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bB0wzn6yMpY[/youtube]

Jedan od tih krotitelja stila bio je i Steve Lacy. Početkom pedesetih u vrijeme Korejskog rata, najbliži otpor besmislu nalazi u glazbi Theloniousa Monka, koju proučava punih deset godina; 1964. živi u Rimu i dobiva poziv na festival u Buenos Aires – i ‘paf! – pada usred puča vojne hunte. Nekako se vraća u Italiju, odlazi posjetiti starce u Njujork i odlučuje se za Francusku.

Steve Lacy (Foto: Wikipedia)

Opori, čak stiroporni zvuk njegova sopran-saksofona u francuskoj je suvremenoj kulturi ostavio pečat usporediv suhom humoru flaneura i raconteura koji zvjeraju na nas s filmskih kadrova. Prilikom snimanja filma po priči Henryja Millera, koji je Pariz mapirao u kultnoj „Rakovoj obratnici“ kroz njegove stjenice, prostitutke i pozajmice, Lacy bez po’ muke potpisuje temu „The Bath“. Isto, surađuje sa su-utemeljiteljem cut-up tehnike Brionom Gysinom koju je ovaj skucao u ljubavnom gnijezdu s piscem Williamom S. Burroughsom. Njegov notni potporanj čitavoj plejadi suvremenih pjesnika je nenadoknadiv, ističe to i američki klasik Robert Creeley.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bu_4y8B4L68[/youtube]

Veliki ugled koji je uživao može zahvaliti tome da je bio jedina osoba od koje je John Coltrane mogao zaiskati savjet u trenutku kad se odlučio posvetiti studiju sopran-saksofona. A kako je preseliti se u Pariz ili Kopenhagen bilo pravo olakšanje afroameričkim glazbenicima, očito je isto vrijedilo i za potomka ruskih Židova koji je držao instrukcije jednom Coltraneu. U nepunih 40 minuta ove povijesne snimke nailazimo na Irene Aebi (usna harmonika, cello) i njene intervencije s radijskim tranzistorom, koji sesion odvode u elektroakustičarske vode, te kvartet Stevea Lacyja s alt-saksofonistom Steveom Pottsom, kontrabasistom Kentom Carterom, te bubnjarem Noelom McGhiejem.

Ocjena: 8/10

(Clean Feed, 1972./2012.)

Vid Jeraj nedjeljom od 22:00 do 24:00 sati uređuje i vodi emisiju ‘Slušna obmana’ na Radiju 808.

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh
X