Na kraju prošlog radnog tjedna Svemirko je nastupio u slovenskoj metropoli, u ljubljanskom Kinu Šiška.
![](https://ravnododna.com/wp-content/uploads/2021/10/SvemirkoPekiPele_KinoSiska_8.10.2021_11_PhotoAlesRosa.jpg)
Ovakvi koncerti, kao što je bio Svemirkov u petak u Kino Šiški, iako barataju zavidnom publikom, postaju djelomično deprimirajući. U jednu ruku, glazbeno (iako je tu malo toga uistinu originalnog) Svemirko stoji solidno. Vidi se i jasno je da netko u izrečeno i odsvirano istinski vjeruje, i na tome bend prima većinu pozitivnih poena, ako ne i sve.
U petak se dalo iz priloženog iščitati da to što Svemirko ciljano privlači jest srednjestrujaška publika koja uglavnom gravitira oko plesnog, ali ispraznog zvuka, besciljnih melodija i nepotrebnog vizualnog “spektakla”, kao da sama glazbena dimenzija nije dovoljna. Dimenziju ikakvog elitizma doista prezirem, ali pozivanje na prostu usmjerenost u ovom kontekstu je sasvim legitimno. U petak sam mogao povući paralelu između ovog koncerta i onog Nipplepeople i Jonathana ljetos u Puli, samo što ovdje Svemirko nije imao predgrupu, niti je ispred nastupio bend takva kalibra kao što je Jonathan, stoga nije bilo nikakvog spasilačkog čamca za kojeg se moglo uloviti.
![](https://ravnododna.com/wp-content/uploads/2021/10/SvemirkoPekiPele_KinoSiska_8.10.2021_04_PhotoAlesRosa.jpg)
Ispred svega stoji vječno pitanje: kako si, dakle, objasniti bendove koji iniciraju plesnjake, dobar provod, žurke bez smisla i supstance? Teško do nikako. Bit će da je vrijeme solidna autorstva (koje se koliko-toliko još uvijek može kretati unutar granica srednje struje) daleko iza nas. Činjenica da srednja struja nije ograničena prostorom nalaže da se snažno autorstvo može negdje i nekad pojaviti, ali ono neće napuniti Kino Šišku, niti će se oslanjati na obrade Divljih Jagoda kao uvertiru u ono što je trebao biti “vrhunac” koncerta.
![](https://ravnododna.com/wp-content/uploads/2021/10/SvemirkoPekiPele_KinoSiska_8.10.2021_13_PhotoAlesRosa.jpg)
Autorstvo, ukuse i preference na stranu, ne može se izbjeći činjenica da publika reagira na Svemirka. Ali, kada govorimo o višeslojnom paketu – svirka, scena, estetika, performans – u istu rečenicu i kontekst ne bismo smjeli moći staviti jednu Kliniku Denisa Kataneca, koja ima žicu za stavljanje akcenta na emociju, i neke likove koji ti požele dobrodošlicu na plažu, bace ti par obojanih balona i poprskaju te kakvom napravom za ispaljivanje vode. Worlds apart, ali nešto više rezonira s većim brojem publike od drugog.
![](https://ravnododna.com/wp-content/uploads/2021/10/SvemirkoPekiPele_KinoSiska_8.10.2021_03_PhotoAlesRosa.jpg)
Zanimljivo je, i otužno u isto vrijeme promatrati kako aktovi nalik Svemirku ubijaju ionako krhki, neshvaćeni, užasno apstraktni koncept “scene”, prostora koji bi trebao otvarati oči i širiti vidike, njegovati eklektiku, cijeniti suptilnu metamorfozu diskursa, razbijati tabue i izbacivati ljude iz zone udobnosti. Da bi se taj prostor uopće doživio i da bi se u njemu djelovalo, potrebna je određena količina odgovornosti, one koja podrazumijeva samostalnu, kritičku oštricu u promatranju svega što se oko nas odvija. Svemirko može bez scene – samim time ni odgovornosti nema – a to je gotovo savršena, trenutačna preslika dominantne filozofije današnjeg društva: što manje odgovornosti, a što više plesa. I “Motora”.
![](https://ravnododna.com/wp-content/uploads/2021/10/SvemirkoPekiPele_KinoSiska_8.10.2021_12_PhotoAlesRosa.jpg)
Tuga je i ta, striktno prouzrokovana personaliziranim željama, da je i Peki Pele, koji se nakratko na stageu pojavio kao specijalni gost, u ovoj kombinaciji izgubio svoj obećavajući šarm, to nešto što ga je, naizgled, odvajalo od svega navedenog.
Ne znam, nisam siguran; možda je i tako bolje. Kao rod, rasa, zajednica, prepuni smo nesigurnosti, nerealnih očekivanja, nadanja koja se svakodnevno ruše iznova, marginalizira nas vlastita egzistencija… Možda je baš happy-go-lucky ples taj lijek, antidote za sve što jest, što bilo je i što tek dolazi. Ali, ako je tako – ljubazno molim da se izbace kojekakve plaže, baloni i Divlje Jagode.