Trobecove krušne peći i Moskau u ljubljanskom Channel Zero – art blend avangarde

Devetnaesti nivo programa ‘Level Up’ koji je prilikom season opener koncerta za 2020. godinu odlučio ugostiti netom reinventirane post punk ikone Trobecove Krušne Peći i artcore kolektiv Moskau, održao se u četvrtak, 23. siječnja u ljubljanskom klubu KUD-a Channel Zero.

Trobecove krušne peći u Channel Zero (foto: Asiana Jurca Avci)

Trobecove Krušne Peći avangardni su post punk kvartet iz Zagreba koji je s radom započeo 1981. godine. Element enormne buke, kao i izrazito moćan psihodilični gitarski izričaj, osamdesetih godina prošlog stoljeća nadjenuli su im epitet “avangardno”, a činjenica da bend nosi ime najzloglasnijeg serijskog ubojice u ondašnjoj Jugoslaviji (ali sadržava i način na koji se riješavao žrtava), ime Metoda Trobeca – samo apostrofira spomenutu notu noviteta.

Vremenska linija nekoliko izdanja Trobecovih krušnih peći apsolutna je glavobolja (prvi demo album objavljen je 1984., prvi album kojeg su snimali u Ljubljani 1985. objavljen je skoro deset godina poslje, LP “S mukom žvaču trubadurov vrat” objavljen je 2013., itd.), upravo zbog čega je teško unisono opisati njihov sveukupni opus. Dijelom su za tu glavobolju odgovorna tri dosadašnja reinkarniranja benda, ali bez obzira na to – Trobeci su uvijek ostali vjerni svom unikatnom, nesvakidašnjem zvuku. Što se tiče njihove izvedbe uživo, tu se u četvrtak imalo štošta za vidjeti – od teških, izrazito mračnih dionica na gitari, preko brzih, ali nevjerovatno konsiznih funky bass linija, do apsolutne ekspertize za bubnjevima koji pune sve moguće rupe i rupice.

Vokalna interpretacija je na momente zaista groteskna i zastrašujuća, najviše zbog pet i pol kila delayja, ali ona – u kombinaciji sa direktnim izrazito kritički nastrojenim tekstovima – Trobecima daje na posebnosti, ali i ozbiljnosti. Glazbeno gledano, upravo taj mračni blend svih mogućih glazbenih pravaca, koji u rukama iskusnih i kreativnih glazbenika itekako ostavlja prostora za stvaranje vlastitog, upečatljivog zvuka bendu daje vlastito mjesto na regionalnoj glazbenoj sceni koje je itekako zasluženo. Svjetski, a naše.

Moskau u Channel Zero (foto: Asiana Jurca Avci)

U ekvivalentnoj startnoj poziciji se u četvrtak našao i zagrebački artcore kolektiv Moskau koji je ovu priliku iskoristio za zaključavanje koncertne trilogije koja se vrtila oko tek objavljenog albuma “Love Supreme”, posvećenom Johnu Coltraneu. Naime, kako je album izašao tek prije svega nekoliko dana, pohoditelji službene promocije novog materijala koja se održala u KSET-u krajem prošle godine dobili su jasan uvid u to kako će album zvučati – ali slika zvana “Love Supreme” nije mogla biti potpuna dok album nije postao dostupan široj javnosti.

Novi materijal kao takav predstavlja sveobuhvatni odmak na dosadašnji rad kolektiva. Četvrto studijsko izdanje po redu napokon ih je oslobodilo većine poveznica s Nickom Caveom i Tomom Waitsom, a pritom otvorilo vrata koja su im omogućila stvaranje vlastitog zvuka. Kako je članstvo u kolektivu dosta fluidno, Moskau je prolazilo kroz nekoliko ključnih faza koje su definirale njihov zvuk, ali ova aktualna, ova koja tek dolazi, dovela je do toga da se konačno može ustvrditi da “zvuče kao Moskau”.

Uz core postavu benda (u kojoj je došlo do pretumbavanja dotadašnjeg bubnjara) novim su pjesmama pridonijeli razni sintetički zvukovi, ali i trombon i truba. Ono što je sad najzamiljivije – what’s next? Nakon “otkrivanja” vlastitog sounda za očekivati je da će se dugo vremena topiti u toj moderniziranoj mješavini afra, hip hopa, jazza i rocka, ali bilo kako bilo – nemoguće je dati točnu prognozu u kojem bi se smjeru ovaj kolektiv mogao razvijati. Previše su nas puta iznenadili. Devetnaesti nivo programa “Level Up” ljubljanskoj je publici priredio koncert za pamćenje.

Zadnje od Izvješće

Idi na Vrh
X