‘U srcu mora’ – neispričana priča o bezbroj puta ispričanoj priči

Neumoljiva priroda je oduvijek bila jedan od glavnih književnih i filmskih motiva, a ‘U srcu mora’ relativno uspješno ekranizira jedan od svevremenskih klasika u kojima se mali čovjek suprotstavlja sili kojoj nije dorastao.

'U srcu mora'
‘U srcu mora’

Remek-djelo Hermana Melvillea „Moby-Dick“ s pravom se smatra jednim od klasika američke, ali i svjetske književnosti koji svojim univerzalnim motivima borbe čovjeka protiv prirode priča priču o neslomljivoj snazi ljudskog duha i opsesivnoj žeđi za ostvarenjem teško ostvarivih snova. U njoj zaluđeni kapetan Ahab prolazi pakao kako bi ulovio svojeg najvećeg neprijatelja (koji mu zapravo i nije neprijatelj, ali daleko pametniji i stručniji ljudi su ovoj temi posvetili tisuće i tisuće stranica, tako da bi bilo neukusno da uopće krećem prosipati mudrosti o tome), mitskog bijelog kita Mobya Dicka, a ono što je manje poznato jest kako je to djelo uvelike temeljeno na istinitim događajima iz 1820. godine, kada je divovska ulješura potopila kitolovac Essex kojih 3.700 kilometara zapadno od obale Južne Amerike. Potapanje je preživjelo ukupno 20 mornara, a nakon 95 dana na pučini, tijekom kojeg su preživjeli morali su pribjeći i nekim iznimnim mjerama poput kanibalizma, spašena su njih osmorica, među kojima i prvi časnik Owen Chase te mali od palube Thomas Nickerson, koji su svoje iskustvo opisali u knjizi Narrative of the Most Extraordinary and DistressingShipwreck of the Whale-Ship Essex.

U srcu mora se fokusira upravo na Chasea (Chris Hemsworth) i Nickersona (Tom Holland), koji proganjan svime onime što je proživio u svojoj poodmakloj dobi (starijeg Nickersona glumi Brendan Gleeson) priča tu priču mladom piscu Hermanu Melvilleu (Ben Whishaw). Uz njega samoga i i prvog časnika Chasea, ključnu ulogu u njihovoj havariji ima i kapetan broda, neiskusni, ali obiteljskim naslijeđem podobni George Pollard Jr. (Benjamin Walker), čije pogreške i ustrajanje u tome da njihov brod pod pritiskom potrebe za zaradom krene daleko na pučinu zapravo i uzrokuju pakao koji će kasnije proživjeti.

Iako je priča o Moby Dicku izravno ili neizravno (kroz poznate motive) ispričana bezbroj puta, priča o samoj priči je do sada ostajala uglavnom nepoznata, što se idealnim pokazalo za majstora biografskog filma Rona Howarda. Gotovo da je nemoguće da redatelj njegova kalibra zabrlja i napravi loš film, ali „U srcu mora“ ipak nije toliko dobar koliko bi mogao i trebao biti. Najveći je problem jedna od znanih Howardovih redateljskih boljki, a to je da uvijek pokušava u dva sata ugurati daleko više priče nego što je moguće. Može se reći kako je to u ovom konkretnom slučaju većim dijelom krivica scenarista Charlesa Leavitta, ali kako se kod Howarda ova problematika javlja u svakom od filmova koje radi po istinitim događajima i likovima, teret je ipak na njegovim leđima.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=otU1LZ14N74[/youtube]

Konkretno, „U srcu mora“ je zapravo tri filma u jednom, od čega niti jedan od ta tri filma nije dobio tretman kakav treba i zaslužuje. Prvi od njih je priča o sukobu kapetana Pollarda i prvog časnika Chasea te brodskom životu općenito, zatim je tu sama okosnica cijelog filma iliti lov na kitove odnosno mitsku ubojitu ulješuru, a na posljetku imamo robinzonsko preživljavanje nesretnika na pučini. Svaki od ova tri „filma“ bi u rukama nekoga poput Howarda tvorio fantastičan zaseban film, ali ovako nagurani u bijednih 120 minuta jednostavno ne dobivaju dovoljno vremena da se razgranaju i procvjetaju. To je posebno vidljivo nasilnim ubacivanjem nekih elemenata kojima je glavna zadaća u svega minutu-dvije objasniti kompleksne povijesti i osobnosti likova, poput dozlaboga isfurane srcedrapajuće instance u kojoj se Chase oprašta od svoje trudne supruge i obećava joj kako će se vratiti. Jeftino čak i za nekog novajliju, a kamoli majstora kalibra Howard.

Sam opseg priče je možda prevelik, ali izvedba je u svakom slučaju vrlo dobra, a posebno se ističe gluma glavnih glumaca i iznimne fizičke metamorfoze koje su morali proći kako bi vjerno portretirali brodolomce. Hemsworth je još jednom pokazao kako može ponuditi daleko više od nabildanog ljepuškastog Thora, a odmah uz bok mu stoji glavni sporednjak Benjamin Walker. Njihova je kemija dobro pogođena, a animozitet djeluje stvarno i prirodno, što je ključno u filmovima koji se na nešto suptilniji način bave odnosima moći između pojedinaca.

Naravno, ne može se očekivati ništa manje od savršenstva u tehničkom pogledu, iako sam vizual, s prenaglašenim digitalnim kulisama i neobjašnjivo izravnom i oštrom rasvjetom nije nešto što bi bilo moj prvi izbor i svakako mi ne leži najprirodnije, ali to je u potpunosti stvar subjektivne procjene i ukusa.

Sve to zajedno daje dojam kako je „U srcu mora“ svim silama htio biti epski film dostojan literarnog remek-djela koje je proslavilo njegovu priču, ali izvedba jednostavno nije pratila želje. I dalje se radi o kvalitetnom filmskom iskustvu koje neće zamarati gledatelja i ima dovoljno akcije i uzbuđenja da cijelim svojim trajanjem bude zanimljivo, ali je propuštena prilika da se napravi uistinu velik i pamtljiv klasik. Jedan je ovo od rijetkih primjera kada bi dodatnih pola sata ili sat trajanja leglo savršeno da se zaokruži tako velika priča, jer ovako jednostavno izgleda kao švedski stol na kojem je od svakog jela uzeto po par zalogaja, a zapravo se ništa konkretno nije pojelo.

Ocjena: 6/10

(CottProductions, EnelmarProductions, ImagineEntertainment, K. JAM Media, Roth Films, SpringCreekProductions, Sur-Film, VillageRoadshowPictures, Warner Bros. 2015.)

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh