‘Ministarstvo kulture Republike Hrvatske drastično je umanjilo potporu dvama najvećim programima udruge Domino u 2019. godini – što je, međutim, samo nastavak trenda kojeg je uspostavio Zlatko Hasanbegović’, tvrde iz udruge Domino u otvorenom pismu.
„Queer Zagreb” kao najdugovječniji i najveći LGBTQ umjetnički program u Republici Hrvatskoj u protekle je tri godine srezan za 120.000 kuna ili 70%, što je ujedno i najveći pad potpore za pojedinačni program nezavisne kulture. Istovremeno, „Perforacije” kao vodeći festival nezavisne scene u protekle su tri godine izgubile potporu za 40%.
“Radi se o sramotnim odlukama koje uništavaju dva međunarodno poznata i priznata festivala preko kojih su deseci domaćih umjetnika prikazali svoje radove u inozemstvu i u okviru kojih je u Republici Hrvatskoj gostovalo stotine umjetnika iz preko četrdeset zemalja”, navodi se u otvorenom pismu koji potpisuje Zvonimir Dobrović, predsjednik udruge Domino, u čijem nastavku slijedi:
“Usprkos tim ciljanim rezovima, Domino je jedna od najaktivnijih organizacija civilnog društva koje djeluju u kulturi – samo tijekom 2018. održano je stotinjak događanja u organizaciji Domina u Hrvatskoj i desetak država diljem svijeta, podržano je predstavljanjem i koprodukcijama preko 40 hrvatskih autorica i autora – što sve Ministarstvu kulture, očito, ipak nije dovoljno. Ili je zapravo previše, pa je Ministarstvo odlučilo pokrenuti polagano gašenje Queer Zagreba i Perforacija.
Queer Zagreb pokrenut je 2003. kao festival koji snažno podržava umjetnost koja propituje društvene norme te otvorio prostor u društvu za mnoge suvremene autore, teme i osnaživanje manjinskih identiteta. Perforacije, pak, odgovaraju na potrebu za širom podrškom cijele nezavisne scene, uslijed nedostatka takve podrške od strane institucija – festival je u svojih deset godina postao najveća manifestacija nezavisne scene koja okuplja svake godine brojne umjetnike te program predstavlja u sedam hrvatskih gradova. Oba festivala nerijetko progovaraju o političkim, društvenim i aktivističkim pitanjima. Nismo slijepi spram činjenice da svaka artikulacija političke naravi umije zasmetati – a naročito kada artikulira kritiku upravljačkih instanci. Beskompromisno je udruga Domino kritična prema odnosu Ministarstva kulture spram nezavisne scene i ove rezove ne možemo vidjeti drugačije nego kao pokušaj gašenja Queer Zagreba te Perforacija.
Ovo javno obraćanje jednako je političke naravi – ukoliko je riječ o mišljenju da opisano djelovanje udruge nije u skladu s (kulturnom?) politikom Ministarstva kulture, tražimo da se to i javno obznani, a ne da se programi stupnjevito oslabljuju ne bi li se diskretno uklonio ometajući faktor. Faktor o kojemu je riječ u skoro dva desetljeća djelovanja postao je međutim kulturnom činjenicom hrvatske kulturne scene, željelo to Ministarstvo kulture priznati ili ne.
Uz spomenute desetke autorica i autora koje podržava, organizacija surađuje i s desecima organizacija iz područja kulture, ljudskih prava, obrazovanja i medija te uz programe suradnje za njih organizira i aktivnosti potpore i edukacije. Između ostaloga i stoga jer je međunarodna prepoznatost djelovanja Domina dovela i do snažne prisutnosti umjetnika i organizacija s kojima je povezana u inozemstvu – o čemu svjedoči i naša kontinuirana uključenost u EU programe, te učestali pozivi inozemnih organizacija da se u okviru njihovih programa predstave hrvatski umjetnici. Svi oni, a ne samo živo zainteresirani zaposlenici udruge Domino, zaslužuju čuti obrazloženje Ministarstva kulture zašto projekti s kojima surađuju i u kojima već godinama sudjeluju ne odgovaraju viziji koje Ministarstvo gaji o razvoju hrvatske kulturne scene.”
Zaključak pisma navodi: “Zapravo, rezultati rada udruge Domino govore mnogo, ali i odluke kojima Ministarstvo kulture iz godine u godinu srozava dignitet naših programa. Pozivamo stoga ministricu da se javno očituje na osnovu čega je „Queer Zagrebu” i „Perforacijama” opet smanjena potpora i je li riječ o homofobiji, zastrašivanju, kažnjavanju, birokratskoj pogrešci ili, pak, kulturnoj strategiji koja ruši i ono malo nezavisne scene koje je ostalo.”
Uz priopćenje su poslana izjave podrške onih koji su se brzo odazvali na ove vijesti, a to su kazališni redatelj Ivica Buljan, Gordana Vnuk i Branko Brezovac iz Eurokaza, kazališna redateljica Anica Tomić, Bosiljka Vujović-Mažuran iz Studija za suvremeni ples, konceptualni umjetnici i performeri Vlasta Delimar i Siniša Labrović, zatim umjetnici Ana Kreitmeyer, Ina Sladić, Igor Grubić, Tihomir Milovac i Damir Bartol, a potencijalni popis je znatno duži.