Ustad Saami ‘God Is Not A Terrorist’ – posljednji majstor tisućljetne tradicije

Saami ima sedamdeset i pet godina i “posljednji je izvođač Surtija,” kako piše producent albuma Ian Brennan u popratnom tekstu ploče. “Kad on ode i ova će glazba umrijeti s njim.”

  • 27
    Shares
Ustad Saami “God Is Not A Terrorist”

Premda world music kao glazbeni žanr koji zapadnom svijetu pokušava približiti glazbu koja ne pripada njegovoj historijskoj tradiciji danas možda više nije na vrhuncu popularnosti, izdavačka kuća Glitterbeat Records svakako je naj(atr)aktivniji zastupnik glazbe svijeta i neprestano nas educira upoznajući nas s muzikom za koju vjerojatno u suprotnom nikad ne bismo znali da postoji. Iako su najslavniji postali objavljujući afričku glazbu, prvenstveno onu iz Malija, njihova edicija Hidden Musics kopa po manje poznatim glazbeni tradicijama i iz drugih krajeva svijeta, pa je u svojim dosadašnjim izdanjima iznjedrila tzv. “field recodings” izdanja vijetnamskih majstora, zatim kambođanske glazbe preživjelih žrtava režima Crvenih Kmera te glazbu afričkih Pigmejaca.

Peto izdanje ove edicije je upravo objavljeni album cijenjenog pakistanskog klasičnog pjevača Ustada Saamija, “God Is Not A Terrorist”, a riječ je o neizmjerno važnoj ploči koja donosi glazbu čiji korijeni sežu u trinaestom stoljeću a koristi način pjevanja koji se prenosi s koljena na koljeno već više od tisuću godina. Saami ima sedamdeset i pet godina i “posljednji je izvođač Surtija,” kako piše producent albuma Ian Brennan u popratnom tekstu ploče. “Kad on ode i ova će glazba umrijeti s njim.” Ova hipnotička mikrotonalna muzika temelji se na jednoj noti iz koje pjevač na nevjerojatan način razvija melodiju u sustav od čak četrdeset i devet nota (nasuprot onom zapadnom od svega sedam), a riječi nastaju slučajno pri izvedbi i mogu biti na bilo kojem od cijelog niza jezika koji uključuje arapski, sanskrit, farsi, urdu, davne vedske jezike ili pak neke izmišljene, nepostojeće.

Navodno omražen od ekstremista koji preziru sve što dolazi iz vremena prije proroka Muhameda, Saami pjevajući rukama formira tonove koristeći ih kao da svira teremin. Taj način pjevanja dosadašnji majstori prenosili su samo potomcima unutar svojih obitelji, pa tradicija prirodno dolazi svom kraju. “God Is Not A Terrorist” je tim važnije ostvarenje budući da predstavlja rijedak uvid u glazbu koja nestaje, no nije to jedina vrijednost ove ploče. Emocija koja izbija iz svake pjesme, kojima trajanje može varirati od mrvicu iznad jedne minute do preko osamnaest, nepatvorena je i potresna, a estetski doživljaj neupitan.

Iako će prosječnom slušatelju vjerojatno četrdeset i šest minuta Saamijevog naricanja i zapomaganja predstavljati prevelik izazov, oni koncentriraniji će zasigurno u svakom od šest bisera pronaći izvor nevjerojatne ljepote s kakvom se nikad prije nisu susreli. Saami kao da ispoljava tugu zbog odumiranja svog majstorskog zvanja, a sama činjenica da je riječ o rijetkoj i vrlo izgledno posljednjoj snimci ove tradicije dovoljna je da je se pohrani u neku svjetsku inačicu Nacionalnog registra snimki Kongresne knjižnice, budući da bez dvojbe ispunjava sve uvjete za to, jer u pitanju je i povijesno i kulturološki i estetski značajna glazba.

Ocjena: 9/10

(Glitterbeat, 2019.)

  • 27
    Shares

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh