Veja: Najveća world music zvijezda je onaj tko ima jebeno dobrog menadžera!

Francuski world music magazin Trad Magazin uvrstio je debi album ‘Dolina mlinova’ hrvatske etno skupine Veja među 10 najboljih world music albuma objavljenih u svijetu 2014. godine. Nastupali su u Španjolskoj, Grčkoj, Estoniji, Italiji a čeka ih nastupa na velikom world music festivalu u Francuskoj.

Veja
Veja

U svega godinu dana, etno skupina Veja iz Pazina, koja njeguje i istražuje istarsku narodnu tradicijsku glazbu, koristeći razne tradicijske instrumente iz cijeloga svijeta kroz moderne aranžmane, postala je jedna od najznačajnijih hrvatskih world music skupina. I kao što je to sve češće pravilo a ne iznimka, više ih cijene izvan granica Hrvatske nego u samoj Hrvatskoj. Marko Pernić (back vokal, harmonika, gitara) odgovorio je spremno na pitanja portala Ravnododna.com

Odakle ta velika ljubav prema world music glazbi i autohtonoj glazbi Istre kada smo zatrpani anglofonom pop i rock glazbom kroz sve medije na ovaj ili onaj način?

Marko Pernić: Veju su zapravo osnovali članovi raznih folklornih društava iz Istre, samo što je tada sve to bio mini projekt drugačijeg prikaza tradicije. Nakon nekog vremena to je preraslo u nešto ozbiljnije i privuklo je ostale članove koji nisu iz toga kruga. Energija je teška stvar, a baš tradicijska glazba je prepuna energije. Svakakve energije… i pozitivne i negativne. Tradicija je oduvijek bila uzor mnogim kompozitorima, pa možda to i nije tek puka slučajnost. Ta energija se nama sviđa i jednostavno uživamo u njoj. Mainstream mediji trebaju gledanost, trebaju mase, trebaju ljude kojima je važno da prate sve što ti mediji proglase ‘bitnim’ za nas ljude. Sve je to moda, sviđalo se to nama ili ne. A opet, o ukusima se ne raspravlja.

Kako uopće dolazite do izvorne autohtone istarske glazbene baštine?

Marko Pernić: Neki aspekti tradicijske glazbe u Istri su dovoljno pohranjeni, a neki ne. Inspiraciju i materijal nabavljamo ili kroz kulturno umjetnička društva ili kroz arhiv Renata Pernića koji je snimao po terenu, a dio glazbe dolazi i iz naših obitelji. Sljedećim pjesmama ćemo se posvetiti glazbi današnjih nacionalnih manjina, koje na žalost ne možemo često vidjeti u javnosti.

Veja 'Dolina mlinova'
Veja ‘Dolina mlinova’

Sa svojim prvim albumom “Dolina mlinova” ste odlično pokazali kako se sjajno može spojiti glazbena baština i suvremena rock produkcija. Je li bilo teško okupiti glazbenike koji su se željeli posvetiti takvoj glazbi kakvu izvodite?

Marko Pernić: To je sve kretalo ležerno, bez nekih velikih očekivanja i ciljeva. Izgledalo je kao da se sve zapravo odvija samo od sebe. Glazbenici su se nudili sami.

Pridruženi član grupe Veja je Marijan Jelenić koji uz svoju suprugu Gabi čini okosnicu benda Nola. Od kud Jelenić u Veji?

Marko Pernić: Prije par godina smo surađivali na jednom projektu. Tada je sve bilo dosta nespretno s Vejom. Saša je dio koncerta bio gitarist, a dio tonac. Imali smo malo nesreće sa mikserom koji se zbog neke greške gasio svakih 15-ak minuta. Tu je Marijan uskočio, odradio koncert s nama i na kraju rekao: “Dečki, ako vam šta treba, tu je moj broj i zovite.” Nakon što smo dogovorili koncert u Solinu na Ethnoambientu, nazvali smo ga i to je bilo to. Odmah smo se povezali. Do sada je jako utjecao na bend. Prvi veliki utjecaj je to što nas je ‘natjerao’ da snimimo CD. Dobar je taj Marijan Jelenić.

U Španjolskoj ste nastupili zajedno sa poznatim hrvatskim etnomuzikologom i glazbenikom Darijom Marušićem. Je li to početak možda neke konkretnije i dugoročnije suradnje?

Marko Pernić: Ne, ta suradnja traje već neko vrijeme. Neki članovi Veje čak i sviraju s njim na njegovom projektu. Dario nas je pozvao da zajedno odradimo te koncerte i na tome smo mu veoma zahvalni. Do sada nam je dao puno savjeta, poklonio pjesmu, još neke čekaju da ugledaju svijetlo dana, tako da možemo reći da smo s tim koncertom zaokružili jednu etapu u našoj suradnji. Sigurni smo da ćete imati još prilike vidjeti nas zajedno.

Početkom 90-tih je world music scena postala vrlo zanimljiva medijima zahvaljujući Dunji Knebl, Lidiji Bajuk i grupi Legen. Danas, gotovo 25 godina kasnije, hrvatska world music scena nije ništa puno bogatija a i mediji nekako manje pažnje obraćaju na nove world music izvođače. U takvom bogatstvu raznolikosti glazbene baštine kakvu imamo u Hrvatskoj, pravo je čudo da nema više izvođača koji se bave world music glazbom. Zbog čega se, po vašem mišljenju tako malo glazbenika u Hrvatskoj želi uhvatiti u koštac sa hrvatskom glazbenom baštinom?

Marko Pernić: Vjerujem da postoji još bendova koji su nažalost nepoznati javnosti. Veliki krivac tome je to što se ne daje dovoljni prostor takvim bendovima. U Istri mogu nabrojati puno bendova ili samostalnih umjetnika koji se bave tradicijskom glazbom, tako da vjerujem da ima i u ostalim regijama sličnih bendova. Nadam se da se ne varam jer zbilja imamo veliku raznolikost glazbe. E sad, postoji i drugi problem što se tiče tradicije… Mnogi ljudi se na neki način boje folklora zbog toga jer je dosta često iskorištavan u svrhe podizanja nacionalizma. U početku smo znali dobivati komentare: ‘dobro, šta baš morate na talijanskom pjevati?’ i slično. Za to objasniti bi trebalo napraviti drugi intervju. Vjerujem da u drugim dijelovima Hrvatske bi bilo malo teže raditi kao što i mi radimo. Dalje>>

Zadnje od Intervju

Idi na Vrh
X