‘Paulov ljetni posao’ – savršen u svojoj nesavršenosti

Ova topla autobiografska priča o 18-godišnjem Paulu, koji 1979. sasvim slučajno dobije ponudu da ljeto provede radeći u kampu za siromašnu djecu, idealno je ljetno štivo – knjiga koju svakako morate imati u ruksaku skupa sa sprejem protiv komaraca dok ovo ljeto budete kampirali na Terraneu. Nećete pogriješiti ako me poslušate.

Paulov ljetni posao (Fibra)

Čitav niz likovnih ideja, koje su, istina zamišljene jako dobro, ipak nisu dostatne za kvalitetan strip ako ih se ne potkrijepi univerzalnim elementima koje otvaraju strip širem krugu ljudi. Strip može biti vizualno ne znam koliko impresivan, ali ako ne postoji  jasna vizija kako tu grafičku naraciju ukomponirati s pripovjednom, ako se nije obratilo dovoljno pažnje na razradu karaktera likova, te ako ne postoji kvalitetan zaplet, a posebice rasplet, takav strip je osuđen na komercijalnu propast. Hm, možda ovo sve zvuči i pregrubo, no nisam ja kriv kad sam „Paula na selu“ dobio u istoj knjizi s „Paulovim ljetnim poslom“.

E, to je strip. Ako ste ikad, a sigurno jeste, pokušali ispričati priču o svojem djetinjstvu koje je istovremeno bilo i sretno i tužno, onda možete pretpostaviti kako je velik zalogaj zagrizao Michel Rabagliati odlučivši se za ovu coming-of-age ispovijest. Ukratko, Paul je razmaženi, vječno nadrkani balonja kojeg „ne razumiju“ doma, na poslu, u školi. Iznenadan poziv prijatelja Guya Cayera promijenit će iz temelja Paulov život. Susret s ljudima koji nisu imali sreću da ih život mazi kao što je mazio Paula, prvi susret s odgovornošću i po prvi put ne bježanje od iste, elementi su kojima se Michel Rabagliati koristi da bi ispričao Paulovu, svoju, ali i svačiju životnu priču. Sve ono što je štekalo u „Paulu na selu“, ovdje dolazi na svoje mjesto. Premda itekako vidljivi i opipljivi, autobiografski elementi ovdje nisu usamljeni, nisu jedini aduti na kojima počiva ovaj strip. Psihološka karakterizacija likova, a posebice glavnog, Paula, je briljantna, a sama priča slijedi klasičnu pripovjednu strukturu.

Ovdje čitatelj nije više slučajni prolaznik, već je on netko za koga je pisan ovaj strip i kome je dana mogućnost da se na ovaj ili onaj način poistovjeti sa glavnim likom i da u njemu nađe odjeke vlastitog iskustva. Daleko od toga da je „Paulov ljetni posao savršen strip“, nije, ali je savršen u svojem izbjegavanju da bude savršen. Rabagliati zna s čim raspolaže, zna koje su mu granice i zna konkretno što s ovim stripom želi postići. On ne pretendira da ovim stripom promijeni tijek povijesti kao što su to možda radili Herge, Franquin, Foster, Jodorowsky ili Jaime Hernandez, on nas želi zabaviti, nasmijati, rasplakati ako treba, ali i podsjetiti nas na činjenicu da smo i mi nekad bili mladi i da su sjećanja zapravo jedna divna stvar. U tome je Rabigliati sasvim uspio.

Paulov ljetni posao je priča o kampiranju, o vicevima i pjesmama uz logorsku vatru, o planinarenju, lošoj hrani , o vremenu. To je priča o prvim pravim prijateljstvima, o prvim pravim ljubavima i o prvim pravim ljubavima kako ih doživljavamo godinama kasnije, kad ona postanu samo dio sjećanja. „Paulov ljetni posao“ je prava ljetna priča koja svoje prave obrise dobiva tek zimi, kad uhvati opori miris vlažnih šatorskih krila, a kad miris pečenih hrenovki i kukuruza totalno iščezne. I baš taj šarmantni Rabigliatiev stil je ono što odražava ovaj strip. Stilom kojim se ophodi prema svojim likovima Rabigliati neodoljivo podsjeća na Gilberta Hernandeza, majstora koji voli strip, ali koji ponajprije voli ljude. Baš poput velikog Beta, i Michel nas uči kako se običnim, na prvi pogled najjednostavnijim potezima olovke može veoma lako izazvati širok spektar  emocija. Rabigliatievi likovi su smješni i luckasti, no s vremena na vrijeme moguće je opaziti i suze u njihovim očima. I baš ta mješavina emocija čini ovu toplu priču još ljudskijom, još osobnijom. Stilski dosljedan, grafički itekako kompetentan, a tekstualno više nego dovoljno evokativan, Rabagliati je ovim stripom probudio sjećanje na sve one lijepe, ali i manje lijepe stvari koje prate svačije odrastanje i grčevito sazrijevanje. Izvrsno.

Ocjena: 8/10

(Fibra, 2011.)

Cijena: 150 kuna

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh
X