The Bambi Molesters ‘As The Dark Wave Swells’ – album koji je konačno našao svoj format

Cijeli opus našeg najpoznatijeg surf rock sastava po svom profilu jednostavno naginje prema formatu vinilne ploče – to je vintage glazba za vintage format. To dokazuje nedavna objava posljednjeg studijskog albuma grupe ‘As The Dark Wave Swells’, snimljenog 2010. – godine kad se činilo se vinili više nikad neće vratiti.

The Bambi Molesters ‘As The Dark Wave Swells’

Čudan je diskografski put, sada već ugaslog, sisačkog surf rock sastava The Bambi Molesters. Karakteriziraju ga svojevrsne zbijene ‘klaster’ godine kad se nižu izdanja i potom velika pauza do novog klastera. Prva tri albuma „Dumb Loud Hollow Twang“, „Intensity!“ i „Sonic Bullets: 13 From The Hip“ su se gotovo nizali godinu za godinom krajem prošlog i početkom novog milenija. „As The Dark Wave Swells“ se čekao devet godina, a potom je ubrzo izašao i „A Night In Zagreb“, kao dvostruki koncertni video i audio zapis.

Dakako za ovu prigodu ću ispustiti The Strange poglavlje s Chrisom Eckmanom i postavit ću pitanje: Zašto je „As The Dark Wave Swells“ bitan album?

Kad izvrtim film unatrag, sjetim se žara s kojim je pokojni Ivica Baričević, jedan od pionira domaće nezavisne scene s početka devedesetih, pričao o objavi prvijenca „Dumb Loud Hollow Twang“, tog tada nepoznatog sisačkog benda čiji zvuk nije imao nikakve veze s hrvatskim glazbenim nasljeđem. Ali u ‘podzemljima’ nezavisne scene kuhala se ta neka vintage estetika koju su dotad već solidno nosili pulski The Spoons. Bilo je to i drukčije vrijeme za rock and roll, no ono što je Baričević dugoročno nanjušio bio je put kojim treba općenito ići hrvatska nezavisna glazba, uz uvjet da postoji želja da se napravi neki značajniji iskorak prema zapadu. Dakle, nikakvi mainstream pokušaji, već nišno djelovanje kroz žanrove koji nikad neće imati previše publike, ali će je imati dovoljno za napuniti klub u svakom iole većem gradu.

U toj obrnutoj strategiji (što dovoljno govori o podršci na domaćem terenu koju takvi bendovi uglavnom nikad nisu imali), priče o kvaliteti The Bambi Molestersa  dolazile su izvana, što je potom malo-pomalo počelo izazivati i interes kod kuće. U sferi nemogućeg tako je bila i situacija kad je Dancing Bear kao major izdavač potpisao ugovor s jednim instrumentalnim bendom, kao i činjenica da je treći album „Sonic Bullets: 13 From The Hip“ bio prekretnički u popularnosti, što je dovelo i do rasprodanog koncerta tada u zagrebačkom Aquariusu.

Grupa je za fanove dobila Petera Bucka i Mikea Millsa iz američke grupe R.E.M. što je bio početak jednog plodnog prijateljstva. Jedan od najjačih motora tadašnje rock scene bila je česta požrtvovnost uspješnih i popularnih bendova u promociji i hvaljenju mladih bendova koje vole. Tu je ležala snaga i odanost prema rocku općenito, u smislu da su i veliki bendovi fanovi koji prate, a nipošto u umišljeni bogataši koji više ništa ne primjećuju oko sebe i da su oni ti koji biraju predgrupe, a ne menadžmenti. Na krilima toga The Bambi Molesters su koncertno obišli dobar dio svijeta, a autoru ovih redaka kruna svega bio je koncert R.E.M.-a u zagrebačkom Domu sportova 19. siječnja 2005. gdje The Bambi Molesters nisu samo bili predgrupa, već i gosti u pravom smislu te riječi u finalnim hepeningu za pamćenje.

Sve to diglo je uloge za nasljednika albuma „Sonic Bullets: 13 From The Hip“ kojeg su tada već pratili epiteti da je nedostižan. Pored svega tu je bio i faktor hirovitosti domaće publike, jer iako su Bambiji svirali na brojnim velikim pozornicama kao gosti, uvijek su bili riskantni momenti da jedan takav bend instrumentalnog karaktera okupi mnoštvo kao ‘glavno jelo’. Jer, nemojmo se zavaravati, uvijek su postojali zlatni momenti na našoj sceni, no držati konstantu u broju publike na koncertima s tendencijom rasta, bio je sasvim drugi par rukava.

Pored toga, The Bambi Molesters su dobro znali za zakonitosti surf rock niše u kojoj djeluju i da proširivanje tih okvira (što je jednostavno nužnost ako se žele razvijati) može donijeti dodatne probleme. Moment rješenja te ‘krize’ potaknut je s jedne druge strane, od jednog sličnog nišnog američkog benda, a to je Calexico. Naime, taj bend iz Tucsona uspješno je uveo nasljeđe meksičkog melosa u svoju glazbu, obzirom da je niknuo na prostoru gdje se dvije kulture dodiruju i neminovno miješaju. Bambiji su pravilo odlučili da bi mogli dodati upravo tu dimenziju, dakako na jedan drukčiji decentan način i time proširiti sineastičnost svog zvuka, time napraviti i pomak prema americani koja je postala novi jaki trend na indie sceni. Jer, kao što je već kazano, još jedan „Sonic Bullets: 13 From The Hip“ nije bio rješenje.

Kad se pojavio, „As The Dark Wave Swells“ bio je dokaz da se čekanje isplatilo. Dalibor Pavičić, Lada Furlan Zaborac, Hrvoje Zaborac i Dinko Tomljanović digli su letvicu više, otvorili prostor za gostujuće puhače koji su manje-više ušli u stalnu koncertnu postavu, te osim što su potvrdili autorsku i izvođačku kvalitetu, otvorili su bend prema drugim utjecajima.

S „As The Dark Wave Swells“ nekako prirodno i u redovima glazbenih novinara dolazi saznanje da je pisati o Bambijima isključivo kao surf rock bendu postalo deplasirano. Jednostavno su postali predvodnici scene – onaj predivni moment kad se uvijek možeš sjetiti primjera u kojem postoji dignitet, sprega između izvođačkog i autorskog, te samim time i intelektualna domena, tj. da postoje oni koji nisu pokleknuli pred kompromisima i umrljali time sve što su u prošlosti kvalitetno napravili.

Godine 2011. s prvim izdanjem šibenskog Terraneo festivala (na kojem su dakako svirali i The Bambi Molesters) započinje u Hrvatskoj nova indie era i starta desetljeće, koje ćemo, s ovim što danas znamo i što nam se dogodilo, definitivno upamtiti kao najbolje desetljeće po pitanju glazbenih festivala i ‘klupske eksplozije’. Upravo u tom desetljeću The Bambi Molesters su postali neslužbeni ‘zlatni standard’ hrvatskog indie clubbinga. Nisu samo bili heroji prijašnje dekade, već bend koji je bio garancija kvalitetne koncertne večeri i okupljanja publike, čak i do te mjere da su mogli organizirati i jedan mali festival u Tvornici kulture oko svog lika, djela & utjecaja.

Album „As The Dark Wave Swells“ svoje vinilno reizdanje dobio je pred kraj prošle godine, druge u nizu pandemijske, ili proročanski kazano u još jednoj godini „u kojoj buja tamni val“, te objavljen na tirkiznom vinilu koji podsjeća na trajnu vrijednost isklesanu od amazonita. U post festumu i odmakom od jednog desetljeća, taj album kao da je još više dobio na vrijednosti, posebno njegova igra kontrastima između ambijentalnog nokturna i iskričavih žustrih brojeva s debelim premazima gitarskih distorzija – album ceste sinemaskopske širine u kojem osjećate pustinjski vjetar i izmjenu dana i noći u nekom izmaštanom krajoliku uz rijeku Rio Grande.

Čak uhvati i neka nostalgija prema tom posljednjem trenutku kad smo svi nekako globalno sanjali neki isti san, jer bez te imaginacije ne bi u jednoj Hrvatskoj mogao nastati takav album. Čak i ako je to bila zabluda, uz „As The Dark Wave Swells“ je tu zabludu danas lakše podnijeti. Možda i zbog toga jer nema riječi na njemu. Glazba sama priča tu priču na način kako nas ponekad nijemo zapuhnu i emocije. Sjetimo se svega, iako smo sve tada upotrijebljene riječi i dijaloge odavno zaboravili. Ostaju samo slike i zvuk benda koji je svojom glazbom ispričao priču o jednom vremenu bez i jedne upotrjebljene riječi, a iako nije bilo planirano da bude ‘odjavna špica’ najznačajnije sisačke rock priče u povijesti, čini se da bolju nismo ni mogli zamisliti.

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 kune.

Hvala vam.

1.00 HRK 5.00 HRK 10.00 HRK 20.00 HRK 50.00 HRK 100.00 HRK 200.00 HRK


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Osvrt

Idi na Vrh
X