The Underflow ‘Instant Opaque Evening’ – dekodiranje žanrova

Albumom dominiraju strukture instantno nadograđivane na ugođaj drona. Harmonije Grubbsovih amblematskih indie-fazona poslužile su konstrukciji kolažnih struktura koje mogu prozvati i otvoreno pismo pothvatima koje posljednjih godina u eksperimentalnom ruhu izvodi David Sylvian.

The Underflow ‘Instant Opaque Evening’

David Grubbs je još tamo ’80-ih bio gitarist, songwriter i vokal alter-indie benda Squirrel Bait iz Louisvillea (u saveznoj državi Kentucky – op. aut.), a posljednjih godina predaje na Brooklyn Collegeu CUNY. Dok ovaj cijenjeni frontman, networker, kao i izdavač, nije bio pisao svoj doktorat, „Ploče uništavaju krajolik” kritičku biografiju Johna Cagea, u kojoj u duhu krize medija profilira omiljenog ikonoklasta postmoderne, snimio je i objavljivao neke od najsmionijih suradnji s kolegama u rangu od Pauline Oliveiros i Jima O’Rourkea do Willa Oldhama i The Dirty Three, kao i Matsa Gustaffsona i Roba Mazureka.

S potonjima kao trio Underflow supotpisuje i upravo je 29. siječnja objavio recentni album „Instant Opaque Evening”, za čikaškog indie-teškaša Drag City – nastao na europskoj turneji.

Prvi put ova trojka surađuje na albumima Gastr del Sol „Upgrade & Afterlife” i „Camoufleur” krajem ’90-ih koji su art-rock preko konkretne glazbe i poezije odveli prema chamber-pop teritoriju i zapravo otvorili teren solo-karijeri Jima O’Rourkea uoči njegova pripojenja grupi Sonic Youth, a potom i preseljenja u Japan.

Gustafsson je samouki saksofonist i multi-instrumentalist iz Laponije s kompleksom Anthonyja Braxtona (svira sve vrste i podvrste saksofona koji postoje!), koji danas živi u Gradišću… Spona im je bila objava Gustafssonova solo-albuma „Windows” na kojem izvodi kompozicije Stevea Lacyja na Grubbsovu labelu Blue Chopsticks. Baražna paljba akcenata tzv. dvostrukim jezikom na usniku saksofona kojom je ovaj europski hardcore improv-pljuvač gnječio milenarističku napetost, nadovezala se na duet u kojem Grubbs na harmoniju podržava začudni dron-album „Apertura”. Već davne 1999. godine, tom je prigodom Gustafsson pokazao spartansku vještinu kontinuiranog držanja zraka na saksofonu.

Njihov je pobočnik u The Underflow, trubač i multimedijski umjetnik Rob Mazurek, koji u svojem djelovanju pokriva cijelo rodovsko stablo multimedije – od elektroakustike i improvizacije, do performansa, slikarstva, kiparstva, videa, filma i instalacije, a živio je i svirao u gradovima svojih roditelja, poput Chicaga i Zagreba, kao i Manausu i Sao Paulu, dok danas živi u Murphyju u Teksasu.

I kao da sve ove reference nisu bile dovoljne, Grubbsa je sprdao svjetski major sportske odjeće i obuće. Naime, Nike je prošle jeseni pokrenuo kampanju koja je dekodirala vizuale Grubbsovog indie-labela iz Louisvillea, baš kao što je koju godinu ranije počinila s imaginarijem washingtonske etikete Dischord.

I iako ovi larpurlartistički umjetnici očito imaju mnogo koje polazište za istraživati, čini se kako je dekodiranje žanrova poslužilo kao agens ove suradnje. Naime, rifovi i teksture električne gitare, kao i saksofoni i truba u kombinaciji s elektronikom i algoritamskim procesiranjem podržali su deset kompozicija strukturirane improv-sesije za album „Instant Opaque Evening”. Umjesto predloška žive prirode „na aparatima”, ovaj avanturistički zvuk evocira refleksiju na fizičko putovanje… Kužite?

Albumom dominiraju strukture instantno nadograđivane na ugođaj drona. Harmonije Grubbsovih amblematskih indie-fazona poslužile su konstrukciji kolažnih struktura koje mogu prozvati i otvoreno pismo pothvatima koje posljednjih godina u eksperimentalnom ruhu izvodi David Sylvian.

Ocjena: 9/10

(Drag City, 2021.)

*Vid Jeraj urednik je i voditelj radijske emisije Glazba protiv vetrenjača koja se svake druge subote u mjesecu od 21 sat odvija na bečkom Radiju Orange, www o94 at.

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh
X