Peach Pit ‘Music For Three Films’ – filmska glazba iz rakursa prošlog vremena

Zagrebački sport-rock bend Peach Pit koji nagodinu navršava 20 godina, objavio je audio-kazetu s filmskom glazbom, podsjetivši svoju fanovsku bazu na stalno koketiranje s filmskim medijem. Ono je započelo već s ‘Tricky Slaughter Operation’, naslovom albuma iz 1998. godine, ujedno i citatom šlagvorta iz kultnog filma ‘Brain Dead’ Petera Jacksona. Na istom se albumu pojavljuju kompozicije naslovljene po ‘Metropolisu’ Fritza Langa, te ‘Dr. Strangeloveu’ Stanleya Kubricka.

Peach Pit 'Music For Three Films'

Iako je pretposljednje izdanje, album „Doviđenja u Calgaryju“, bend objavio za domaći major Aquarius Records, u suradnji s austrijskim Interstellar Records, istim koji bend 2009. godiine uvrštava na kompilaciju s BulBul, Wolfgangom Fuchsom i Merzbowom, ovo kazetno izdanje za renomiranog splitskog nakladnika Guranje s litice označava povratak undergroundu. Dečki, dobro došli natrag…

Dio svoje cijenjenosti, osim po rasprodanim KSET-ovskim nastupima, bend zahvaljuje i autorskoj glazbi za neke filmske klasike kao što su Dali-Bunuelov „Andaluzijski pas“, izveden u Močvari 25. rujna 2001. godine., te Leger-Murphyjev „Le Ballet Mechanique“, izveden 12. svibnja 2012. godine., koji su ovdje dostupni u snimkama s tih živih izvedbi. Iako je bend uglavnom poznat kao renomirani math/post-rock izvođač čiji je identitet u istočnoeuropskom klupskom partenonu daleko od tek lapidarnog, glazba za Leger-Murphyja sadrži reference na ranije faze benda kad su repeticijom slijedili svoje uzore s post-rock scene. Osnivači benda koji djeluju i u posljednjoj postavi su gitaristi Mihael Bele i Franjo Glušac, te bubnjar Bruno Vidović. Kinetička narav kompozicije u dosluhu je s mehaničkim umom i psihologijom loopa koju su na svoj opus nekritički aplicirali mnogi domaći alternativni izvođači pod utjecajem njemačkih bendova iz sedamdesetih.

Dojmovi preslušavanja uzburkanog rukopisa koji se potpisuje pod „Psa“ u sebi sadrži kolektivni improvizacijski slog benda koji se dobro međusobno poznaje, a i uspijeva ispratiti nelinearnu potku događanja na ekranu, među kojima je i legendarna scena rezanja očne šarenice žiletom. Poput deliričnih mornara koji preigravaju solistčke eskapade u svojoj posljednjoj misiji otkucavajući posljednje Morseove znakove preko svojeg glazbala, bend je stvorio atmosferski predikat za uzbudljivu vožnju poviješću filmske umjetnosti, a pogotovo njezinim undergroundom. Potpuni izostanak pulsoidnosti bubnjeva i činela, sam ulazak u kolektivnu igru hvatanja leptira čini ovu instantnu kompoziciju ujedno i jednim od sjajnih doprinosa sceni suvremene i nove glazbe. Snimka je, naposljetku, i konačna potvrda za mit koji gradom kola već godinama, kao moment definitivnog prelaska benda iz nadobudnog sastava u poseban razred izvođačke i umjetničke dimenzije.

Teme skladane za film „Vinko na krovu“ Nebojše Slijepčevića nastavljaju se na raniji kreativni kontakt benda i autora, započet prvijencem „Bijes“. Film iz 1999. godine u kojem glume Leona Paraminski i Bojan Navojec svojedobno je primio nagradu za najbolji scenarij na FRKA-i, a do danas je zalegao u prašinu autorove filmografije, tako da je druženje sa soundtrackom dobra prilika da se podsjetimo na vjetrove koji su puhali domaćim sinemaskopom prije petnaestak godina. Prepušteni mogućnosti eksperimentiranja, bend se upustio u stvaranju atmosfere u kojoj nije nedostajalo ni atonalnosti, niti proširenja instrumentarija s pijaninom (koji svira Bruno Motik, multiinstrumentalist i bubnjar grupe Tigrova Mast), kao ni citata o čemu govori aranžman Tizol-Ellingtonove „Caravan“.

Odabravši dva filmska klasika i jedan usputni domaći naslov, grupa Peach Pit sebi je kroz čitavu karijeru postavljala nove izazove o čemu govori i kontekst nastavljanja na pionire rocka u širem smislu, kako bi izmakla patetizaciji ionako prisutnoj na klupskoj sceni. Postavljanjem svoga rada u povijesni kontekst ostaju vjerni svojim uzorima, dok svojim rijetkim izvođačkim aktivnostima kao neizrečenim komentarom čitavog umjetničkog procesa daleko nadilaze poimanje alternativne kulture u nas.

Ocjena: 7/10

(Guranje s litice, 2013.)

Vid JERAJ uređuje i vodi emisiju Slušna obmana na www.klfm.org radiju iz Splita, svakog petka od 21:30 sati.

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh
X