John Coltrane ‘Blue World’ – ovo nije mačak u vreći

Coltrane je 1964. za potrebe filma ‘Le Chat Dans Le Sac’ (‘Mačak u vreći’) kanadskoga režisera Gillesa Groulxa snimio nove verzije nekih svojih prethodnih uspješnica, a pedeset i pet godina kasnije te snimke našle su put i do naših zvučnika.

John Coltrane “Blue World”

Nakon što je početak rujna svijetom odjeknula objava izgubljenog albuma Milesa Davisa “Rubberband”, kraj istog mjeseca obilježilo je otkrivanje dosad neobjavljene ploče drugog jazz genija Johna Coltranea. Riječ je o albumu “Blue World” snimljenom za potrebe filma “Le Chat Dans Le Sac” (“Mačak u vreći”) kanadskoga režisera Gillesa Groulxa iz 1964. godine. Coltrane je za potrebe filma snimio nekoliko svojih već postojećih kompozicija kao što su “Naima” s legendarnog albuma “Giant Steps” iz 1959. (ovdje zastupljena u dvije verzije) te kulerska “Village Blues” s “Coltrane Jazz” iz 1961. (u tri izvedbe), ali ovaj materijal nije bio zamišljen za objavljivanje kao samostojeće izdanje, već samo kao zvučni zapis Groulxovog djela.

No, naravno, u današnje je vrijeme glad za bilo kakvim zapisom Coltraneovog saksofona velika, a u usporedbi s Davisovim albumom koji je u najvećem dijelu dovršavan naknadno kao projekt nekih drugih glazbenika, “Blue World” je zaokruženo i u potpunosti dovršeno dijelo Traneovog kvarteta. I ne samo to; ako na vremenskoj lenti Coltraneove karijere potražite doba nastanka ove glazbe, vidjet ćete da pada između dva njegova vjerojatno najbolja albuma iz sredine šezdesetih, nokturnalnog bluesa “Crescent” i jedne od najlegendarnijih ploča u povijesti jazza uopće, duhovnog remek-djela “Love Supreme”. “Blue World” više naginje zvuku i ugođaju prethodnog izdanja, ali znakovito je da će Trane nakon ovog albuma stvoriti svoje najizdržljivije remek-djelo karijere.

Osim spomenutih brojeva, “Naime” kojoj pripadaju počrtak i završetak albuma, te “Village Blues” koja zauzima dobar dio sredine ploče, na soundtracku se nalazejoš tri naslova, od kojih su dva također prethodno objavljivani brojevi. Riječ je o kompozicijama “Like Sonny”, posveti saksofonistu Sonnyju Rollinsu koja se, kao i “Village Blues”, našla na albumu “Coltrane Jazz”, te “Traneing In” koju je u počecima karijere (točnije 1957. godine) zabilježio na sessionima za album koji je snimio s trijom pijanista Reda Garlanda, a koji će u kasnijim reizdanjima nositi ime upravo po toj skladbi. Verzija koja je snimljena za ovaj soundtrack više je improvizacijska, a obilježava je uvodni kontrabasistički solo koji je odvlači u smjeru sasvim različitom od onoga izvorne verzije.

Jedina skladba koja se može naći na “Blue World”, a prije joj ne postoji trag jest upravo naslovna balada koja je ujedno i objavljena kao najavni singl ove ploče. No ipak riječ nije o sasvim novoj ideji i potpuno nezavisnoj kompoziciji jer je struktura ove pjesme veoma slična muzičkoj konfiguraciji pjesme Harolda Arlena “Out of This World” kojom Coltrane otvara svoj album iz 1962., “Coltrane”. Nije riječ o istoj pjesmi, ali ovo može poslužiti kao dokaz tezi da u jazzu granice između originalnosti i citata mogu biti zamućene, nejasne, a možda u krajnju ruku i posve nebitne u izvedbi velikana poput Coltranea.

“Blue World” za razliku od prošle godine objavljenog Coltraneovog albuma “Both Directions at Once” ne donosi mnogo dosad nepoznatog materijala, ali ova ploča nije ništa manje vrijedna objave od tog prethodnog izgubljenog albuma, jer ove verzije su dovoljno drugačije i uzbudljive za slušanje novim ušima pedeset i pet godina nakon nastanka u studiju Rudyja Van Geldera u New Jerseyju gdje je slavno zabilježeni neki od najboljih trenutaka inspiracije u povijesti jazza i glazbe općenito. “Blue World” možda ne spada u sam vrh tih vrhova, ali štogod Coltrane snimao u tom razdoblju ne pada ni previše daleko od te pozicije. U svakom slučaju, neka bude jasno da sa soundtrackom “Mačka u vreći” nikako ne kupujete mačka u vreći.

Ocjena: 9/10

(Verve Label Group, 2019.)

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh
X