Dvostruka strip recenzija – ‘Dermatillomania’ i ‘Vučine: Nasljednik’

Strip izdanja hrvatskih autora su otprilike kao Božić: svi im se veselimo, ali dolaze svega jednom godišnje. Dobro, možda malo karikiram, ali nije daleko od istine. Zato je lijepo vidjeti čak dva stripa u vrlo kratkom razdoblju, i što posebno veseli, oba od mladih, domaćih autorica. Možda deveta umjetnost u Hrvata ipak nije izgubljena forma…

Vučine: Nasljednik – Sonja Gašperov

Sonja Gašperov – ‘Vučine: Nasljednik’

Za razliku od svoje mlađe kolegice, za Sonju se može reći da je kvalitetno definirala svoj izričaj u okvirima stripovske umjetnosti, do te mjere da je postala prepoznatljiva i brendirana autorica koja zna što želi reći, i kako to reći. Nasljednik je drugi album iz serijala „Vučine“ (prvi je bio Od kolijevke do groba), kojim je stavila još jednu ciglu u zid svojeg malog svijeta. Taj originalni svijet metamorfiziranih likova živi već duže vrijeme kroz formu kratkih stripova, a kada dođe vrijeme da ispriča jednu kompletiranu i složeniju priču, Sonja zasuče rukave i odradi vrlo dobar posao.

Za one koji nisu upoznati s „Vučinama“, ono što treba reći jest da je to basna s vukovima kao personifikacijama ljudi. Ništa revolucionarno, ali dovoljno da bude vlastiti potpis i sonda za kvalitetnu priču. Onima koji otvore ovaj album, prvo će za oči zapeti prilično sirovi i pomalo djetinjasti crtež, pa možda čak i učine veliku pogrešku, te ga ostave po strani, misleći da je nekakav nezanimljivi i šareni crtić. Istina je pak da je ovo prilično kompleksan strip, i prije svega namijenjen isključivo odraslima. Sam crtež nikada nije bio pravi pokazatelj kvalitete priče, čemu su dovoljan dokaz klasici stripa s početka 20. stoljeća, pa to nije slučaj niti ovdje.

Pokušati napraviti nekakav sinopsis priče je nemoguće, pa to neću niti pokušavati. Dovoljno je reći da je to epizoda o svojevrsnom egzistencijalnom limbu, u kojem se život i smrt miješaju, dok glavni lik, serijski ubojica, pokušava sam sebi i svijetu opravdati svoja zlodjela. Moram priznati da sam prilično impresioniran složenošću same priče i njezinom poetičnošću i dubinom, pogotovo jer je predstavljena na toliko rudimentaran način. Osjećao sam se kao da čitam bizarnu i pomalo poremećenu slikovnicu za djecu i često sam se znao nemalo iznenaditi svakim novim prozorom. Sonja je svoju priču dovela toliko daleko, da čak i početna metafora (vuk=čovjek) ima nekoliko vlastitih metafora. Svaki prozor je jedan sasvim novi svijet unutar tog univerzuma, u kojem su stavovi i ideje potpuno drugačiji od prethodnih, a opet funkcioniraju u jednom većem mehanizmu. Bilo da se dotiče obiteljskog života, zlostavljanja u obitelji, ljubavnih brodoloma ili beznađa samoubojice, autorica svojim vukovima udahnjuje život veći i bogatiji od većine ‘ljudskih’ likova. Oni su vukovi i kao takvi moraju živjeti u svojoj koži, te od toga ne mogu pobjeći. Autorica se ne zavarava i ne patronizira čitatelja nekakvim uljepšanim objašnjenjima i racionalizacijom, ona pušta svoje likove da žive kao njen vlastiti kanal i ispušni ventil. Tu dolazimo i do najvećeg problema, a to je periodično gubljenje u cijeloj priči, pa je ponekad teško pratiti tko tu koga i zašto. Možda je razlog tome što svi vukovi izgledaju gotovo isto (osim ‘žena’, jako mi je simpatično kako vučice imaju 6 grudi, i to ‘ljudskih’), i što crtež nije previše detaljan, a možda je i sam tekst ponekad previše štur i u formi natuknica, pa na čitatelju ostaje da doslovno čita između redaka i sam nadograđuje cijeli svijet. Zato je potrebno opetovano vraćanje ovom albumu, kako bi se stvorila donekle kompletna slika. To s druge strane nije loše, jer se svakim novim čitanjem otkriva neki previđeni detalj i komadić slagalice. U tom pogledu, Nasljednik je prava  umjetničko-filozofska „Rubikova kocka“, koja traži dosta koncentracije, ali zato vraća višestruko.

Kao što sam rekao na početku, „Vučine“ su maltene postale hrvatski strip brend, i to sa potpunim pravom. Ovo je serijal koji je manje-više napravio kvalitetnu konstrukciju, a sada svakom novom epizodom slijedi nadogradnja i ušminkavanje. Tu itekako ima prostora za daljnji napredak, pa vjerujem da će, kako Sonjini radovi budu dalje izlazili, i njezin vizual biti još bolji i detaljniji, a narativna ‘egzekucija’ još čišća. Nakon svega mogu samo toplo preporučiti ovaj bizarno-simpatični i impresivno kompleksni strip, te s nestrpljenjem čekati sljedeći evolucijski korak toliko nam poznatih „Vučina“.

Ocjena: 7/10

(Biblioteka 2×2; 2012.)

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €