Frank Zappa ‘Funky Nothingness’ – između Štakora i Chunge

Nakon što je objavio svoje remek djelo ‘Hot Rats’, Frank Zappa je razmatrao snimiti i nastavak te ploče. To je trebao biti ‘Funky Nothingness’ čije je izdanje pred nama, a s kojih će se nekoliko pjesama ipak preliti i na njegov sljedeći službeni album, ‘Chunga’s Revenge’ iz 1970. godine.

Frank Zappa “Funky Nothingness”

Frank Zappa svakako je jedan od izvođača čija nas posthumna izdanja zatrpavaju mjerom koju je teško pratiti, a tome ne pomaže ni činjenica da je kvaliteta materijala koja se redovno izvlači iz njegove naoko beskonačne arhive često neujednačena. Ipak, neka od tih izdanja bila su itekako vrijedna, pa je za ove krajeve svakako zanimljivo bilo ono lanjsko snimljeno uživo na jedinim koncertima koncertima koje je legendarni brkati gitarist i skladatelj sa svojim bendom The Mothers održao na području bivše Jugoslavije, i to u Zagrebu i Ljubljani davne 1975. godine.

No kad bismo birali Zappin najbolji posthumni box set objavljen posljednjih godina, ne bi trebalo mnogo dvojiti da taj naslov pripada briljantnom “Hot Rats Sessions” koji je bez mnogo intervencije prenio gotovo svu glazbu zabilježenu kad je Frank 1969. snimao album iz naslova, neupitno remek-djelo koje je djelomično definiralo mnogo muzičkih stilova koji će dominirati scenom u desetljeću koje je tada bilo iza ugla. Koliko god sublimirana službena verzija albuma “Hot Rats” bila blizu savršenstvu, prošireno izdanje objavljeno povodom njegove pedesete obljetnice potpuno je uvlačilo slušatelja u Zappine svjetove genijalnosti i ludila dok bi tonuli u beskonačnim soničnim valovima od jedne solo dionice do druge tamo negdje gdje se jazz, rock i shizofrenija slijevaju u neko isto dosad nepoznato ušće.

Što je Zappa mogao snimiti poslije takvog albuma, nitko nije mogao pretpostaviti, no svi koji poznaju njegov katalog znaju da će njegova dva naredna studijska izdanja sljedeće godine biti ploče koje je snimio s The Mothers of Invention i prije nego je “Hot Rats” objavljen (u pitanju su “Burnt Weeny Sandwich” i “Weasels Ripped My Flesh”), no njegov pravi sljedeći projekt bit će “Chunga’s Revenge”, solidan album s nekoliko jakih instrumentala i ponešto prepoznatljive Zappine zafrkancije; sve u svemu dobra ploča koja nije dobacila do genijalnosti svog prethodnika.

Najnovija riba upecana u mutnim dubinama Zappinog arhiva i donesena na svijet jest ploča “Funky Nothingness”, album koji je Frank mislio objaviti kao svojevrstan nastavak “Hot Ratsa”, snimljen s manje-više istom ekipom koju su činili multiinstrumentalist Ian Underwood, basist Max Bennet, divlji violinist Don “Sugarcane” Harris te pojačanje u vidu bubnjara Aynsleyja Dunbara. Ipak, vrag Zappi nije dopustio da snimi dvije ploče zaredom u istom duhu, pa je “Funky Nothingness” završio u ostavi, a tek su neke od njegovih pjesama našle u skraćenom obliku put do sljedeće ploče “Chunga’s Revenge”.

Ovaj trostruki disk može se promatrati tako da prvi disk smatramo neobjavljenim albumom “Funky Nothingness”, a druga dva kao izvatke , demo verzije, zagrijavanja i beskonačne džemove u kojima se materijal stvarao. Kao i u slučaju “Hot Rats”, upravo takve stvari se pokazuju najslađim sastojkom novog izdanja. Naslovni broj koji otvara ploču je blues minijatura koja traje prekratko da bi ostavila neki značajniji trag, a slijedi je i prva varijanta instrumentala “Tommy/Vincent Duo” koja ne traje ni punu minutu, pa ćemo za razvijanje ideje trebati pričekati šest i pol minuta dugačku verziju kojoj to bolje uspijeva. No, kako Zappa najbolje djeluje kad se potpuno izgubi u svom filmu i ova pjesma definitivnu verziju dobiva na trećem disku na kojem traje preko dvadeset minuta.

“Love Will Make Your Mind Go Wild” pjesma je grupe The Penguins iz 1954., a Zappa je izvodi tako da je (kao što je s njim često slučaj) teško procijeniti je li u pitanju šala ili ozbiljna posveta pop glazbi prošlosti, no kad se prihvati bluesa “I’m a Rolling Stone” koji potpisuje legendarni Lightnin’ Slim, jasno je da tu nema sprdnje, koliko god prostota Frank ubacio u tekst ove pjesme čija će se tema četiri godine kasnije pretvoriti u pjesmu “Stink-Foot” s njegovog albuma “Apostrophe'”. Zatim će uslijediti “Chunga’s Revenge” koja će se, jasno, naći na sljedećem službenom izdanju i dati mu ime, no ova pjesma je ujedno i srce i duša “Funky Nothingness” i ovdje ćete naći sve njezina najbolje verzije u trajnjima između devet i devetnaest minuta. A kad već spominjemo njezine verzije, prisjetimo se uzgred i čijenice da je baš tu pjesmu iz Zappinog kataloga obradio i Gotan Project na svom ključnom albumu “La Revancha del Tango”.

“Basement Jam” je instrumentalni višak ovog albuma koji u šest i pol minuta ne uspijeva naći neku realnu svrhu ili efektnu konkluziju, “Work With Me Annie / Annie Had A Baby” je medley dvaju R&B bojeva koji je poslužio kao simpatična najava ovog izdanja. Ipak ako ste gladni mesa, pravi zalogaji slijede na kraju albuma s 12-minutnom verzijom pjesme “Sharleena” koja će se, pokazuje se, na “Chunga’s Revenge” pojaviti u nakaradnom obliku reducirana na pop singl format, a zatim i “Khaki Sack” i “Twinkle Tits” u kojima Zappa i bend ponovno rade ono što najbolje znaju, a to je ono kad se otisnu u nepoznato.

S dodatnih diskova valja svakako izdvojiti “Transylvania Boogie” koji će također u skraćenom obliku (s 18 minuta na svega 5) postati uvodnim instrumentalom naredne ploče, no po skraćivanju je apsolutni rekorder solo na bubnju “The Clap” koji ovdje slušamo jedanaest i pol minuta dok će na “Chungi” trajati punih deset minuta kraće. Kolekcija završava upravo onako kako i počinje, tj. s tri kraća broja od kojih je posljednji brža verzija naslovnog bluesa koji zaokružuje ova tri i pol sata koje ste proveli sa Zappom.

Kao i “Hot Rats Sessions” i “Funky Nothingness” nam otkriva Zappu u najboljem svjetlu, gdje njegova genijalnost nesputano vrluda pred našim ušima, a on sam je nema potrebu sabotirati nepotrebnim šalama i upadima kakvima je. čini se, prečesto bio sklon na svojim studijskim albumima. Tako da, ako želite najbolje od Zappe, morate se s njim spustiti i podrum i pustiti mu da odluta u svoje magične predjele. Što duže svira, to će i rezultat biti bolji.

(UMG Recordings, Inc., 2023.)

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Osvrt

Idi na Vrh
X